Taggede innlegg veibygging

Hovedkontor på Sørlandet

Samferdselsministeren har pekt på kartet. Nye Veier AS skal ”bo” i Kristiansand. Starter med prosjekter for 130 milliarder. Se hvilke veier som prioriteres, og når det starter.

– Etterlengtet tilleggsbevilgning til vei

Regjeringen har presentert forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2015. Forslaget innebærer blant annet 225 millioner kroner i tilleggsbevilgninger til veiformål.

Styret i det nye veiselskapet på plass

– Et styre med god faglig kompetanse, i tillegg til at de har kompetanse fra endringsarbeid, sier adm. dir. i MEF, Trond Johannesen.

Veibyggere på Tinget

Hvorfor er det så dyrt å bygge veier i Norge? Hva kan gjøres for å effektivisere veibyggingen? Høyre og FrP inviterte representanter fra anleggsbransjen til Stortinget for å få svar.

– Enorme konsekvenser

Frode Kjellmann hadde investert åtte millioner i nye maskiner for å leie ut til OSSA på E6 Sørkjosen. Han hadde også leveranse av all diesel og smøreolje. Så forsvant kontrakten over natta.

Taper stort på spanske-kræsj

Klasvoll Maskinstasjon AS hadde en kontrakt på 23 millioner med spanske OSSA på tunnel for SVV. Ny graver til 2,5 million var kjøpt og levert. Så sa veivesenet opp kontrakten med spanjolene.

Advarer mot uklare finstoff-krav

– Anbudsgrunnlagene fra Statens vegvesen er uklare når det gjelder pukkens finstoffinnhold. Husk nedknusingen, sier Vidar Tjervåg.

– Det blir bedre når kontraktene kommer

Staten flytter ikke en eneste krone for å utnytte ledig kapasitet i et anstrengt marked i Midt-Norge. Men vegdirektør og statsråd tror på bedre tider når kontraktene kommer.

Mer vedlikehold i neste NTP

Her kommer de første signalene om prioriteringer i neste Nasjonal Transportplan ut. Driver du med vedlikehold av vei? Gled deg.

Kun «kortreist pukk» er CE-fritatt

Skal pukken i et anlegg være CE-merket eller ikke? Det spørs hvor den kommer fra. Pukk knust av stein fra det samme anlegget er fritatt. Alt annet skal CE-merkes.

Campus Ås i støpeskjeen

I Ås kommune tre mil syd for Oslo, er norgeshistoriens største utbyggingsprosjekt i universitets- og høyskolesektoren godt i gang.

30 år og 1000 mrd for gode riksveier

Investeringskostnadene for riksveinettet er beregnet til 1000 milliarder kroner fram til 2050, melder Statens vegvesen.