Ja, det kom mye vann fra snøsmelting. Men den egentlige årsaken til raset i Sørkjosen var…
Taggede innlegg veibygging
– Kontraktskjeden må fungere
– Det er noe dere ikke vil snakke om her: Kontraktskjeden. Vi MÅ få forholdet mellom hoved- og underentreprenører til å fungere, sa SVV-sjefen til entreprenørene. Se hvor mange utlendinger Statens vegvesen har gitt store kontrakter til.
24 firmaer på befaring
Statens vegvesen skal utbedre 5 km vei i Stryn. 24 firmaer stilte på anbudsbefaring.
MEF med anbefalinger til Statens vegvesen
MEF mener 13 tiltak vil legge til rette for en best mulig utvikling i Statens vegvesen-markedet i årene fremover.
– Joda, kontraktene blir nok store
Helhetlig veibygging MÅ ikke bety store kontrakter. Men det gjør nok det likevel. Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland anbefaler entreprenørene å søke sammen.
Kjempekontrakt til Asfaltverket Mo
Asfaltverket Mo AS og Hæhre Entreprenør AS har underskrevet det som trolig er den største asfaltkontrakten i Norge noen gang.
Vil se nærmere på f3-kravet
Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell. Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…
– Tydelig veisatsing i statsbudsjettet
Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til vei med 4,9 milliarder kroner i neste års statsbudsjett.
Hun er sjefen for Nye Veier AS
Styret i Nye Veier AS har ansatt Ingrid Dahl Hovland som adm. dir. i Nye Veier AS. Hun kommer fra stillingen som adm. dir. i Spenncon AS.
Komplisert tunnelprosjekt ved Sandvika
Vanskelige grunnforhold gjør at entreprenøren må ty til både jetpæling og sekantpæling i Bjørnegårdtunnelen.
Største veikontrakt signert
Regionvegsjef Helge Eidsnes og konsernsjef Arne Giske i Veidekke signerte tidenes største veikontrakt for Statens vegvesen.
Planlegger byggestart i 2019
Om fire år går startskuddet for det neste store fellesprosjektet med vei og jernbane. Regjeringen har gitt grønt lys på Ringerike. Og den har det en smule travelt.
Flere totalentrepriser i veibygging?
– Hvordan skal totalentreprise-kompetanse utvikles dersom markedet ikke etterspør den?
Flere totalentrepriser kan gi store besparelser
Ny rapport konkluderer med at økt bruk av totalentrepriser i veiprosjekter kan redusere byggetiden og spare samfunnet for 950 millioner kroner på to og et halvt år.
Hovedkontor på Sørlandet
Samferdselsministeren har pekt på kartet. Nye Veier AS skal ”bo” i Kristiansand. Starter med prosjekter for 130 milliarder. Se hvilke veier som prioriteres, og når det starter.
OSSA med nytt tunnelanbud i Sørkjosen
Selskapet som ble sparket fra tunnelprosjektet tidligere i år er billigst i ny anbudsrunde.
– Etterlengtet tilleggsbevilgning til vei
Regjeringen har presentert forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2015. Forslaget innebærer blant annet 225 millioner kroner i tilleggsbevilgninger til veiformål.
Styret i det nye veiselskapet på plass
– Et styre med god faglig kompetanse, i tillegg til at de har kompetanse fra endringsarbeid, sier adm. dir. i MEF, Trond Johannesen.
Veibyggere på Tinget
Hvorfor er det så dyrt å bygge veier i Norge? Hva kan gjøres for å effektivisere veibyggingen? Høyre og FrP inviterte representanter fra anleggsbransjen til Stortinget for å få svar.
Stor veikontrakt til Veidekke
Den første store kontrakten på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda signert mandag 20. april.
Nytt veiselskap skal effektivisere norsk veibygging
Fra «stykkevis og delt» til «strekningsvis og helt».
– Enorme konsekvenser
Frode Kjellmann hadde investert åtte millioner i nye maskiner for å leie ut til OSSA på E6 Sørkjosen. Han hadde også leveranse av all diesel og smøreolje. Så forsvant kontrakten over natta.
Taper stort på spanske-kræsj
Klasvoll Maskinstasjon AS hadde en kontrakt på 23 millioner med spanske OSSA på tunnel for SVV. Ny graver til 2,5 million var kjøpt og levert. Så sa veivesenet opp kontrakten med spanjolene.
«Slipper» veiselskapet og E39-utbygging
Samferdselsministeren har pressekonferanse i Stortinget klokka 11 i dag.
Advarer mot uklare finstoff-krav
– Anbudsgrunnlagene fra Statens vegvesen er uklare når det gjelder pukkens finstoffinnhold. Husk nedknusingen, sier Vidar Tjervåg.
– Det blir bedre når kontraktene kommer
Staten flytter ikke en eneste krone for å utnytte ledig kapasitet i et anstrengt marked i Midt-Norge. Men vegdirektør og statsråd tror på bedre tider når kontraktene kommer.