Taggede innlegg veibygging

Derfor gikk E6 på sjøen

Ja, det kom mye vann fra snøsmelting. Men den egentlige årsaken til raset i Sørkjosen var…

– Kontraktskjeden må fungere

– Det er noe dere ikke vil snakke om her: Kontraktskjeden. Vi MÅ få forholdet mellom hoved- og underentreprenører til å fungere, sa SVV-sjefen til entreprenørene. Se hvor mange utlendinger Statens vegvesen har gitt store kontrakter til.

24 firmaer på befaring

Statens vegvesen skal utbedre 5 km vei i Stryn. 24 firmaer stilte på anbudsbefaring.

– Joda, kontraktene blir nok store

Helhetlig veibygging MÅ ikke bety store kontrakter. Men det gjør nok det likevel. Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland anbefaler entreprenørene å søke sammen.

Kjempekontrakt til Asfaltverket Mo

Asfaltverket Mo AS og Hæhre Entreprenør AS har underskrevet det som trolig er den største asfaltkontrakten i Norge noen gang.

Vil se nærmere på f3-kravet

Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell.  Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…

Hun er sjefen for Nye Veier AS

Styret i Nye Veier AS har ansatt Ingrid Dahl Hovland som adm. dir. i Nye Veier AS. Hun kommer fra stillingen som adm. dir. i Spenncon AS.

Største veikontrakt signert

Regionvegsjef Helge Eidsnes og konsernsjef Arne Giske i Veidekke signerte tidenes største veikontrakt for Statens vegvesen.

Planlegger byggestart i 2019

Om fire år går startskuddet for det neste store fellesprosjektet med vei og jernbane. Regjeringen har gitt grønt lys på Ringerike. Og den har det en smule travelt.

Hovedkontor på Sørlandet

Samferdselsministeren har pekt på kartet. Nye Veier AS skal ”bo” i Kristiansand. Starter med prosjekter for 130 milliarder. Se hvilke veier som prioriteres, og når det starter.

– Etterlengtet tilleggsbevilgning til vei

Regjeringen har presentert forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2015. Forslaget innebærer blant annet 225 millioner kroner i tilleggsbevilgninger til veiformål.

Styret i det nye veiselskapet på plass

– Et styre med god faglig kompetanse, i tillegg til at de har kompetanse fra endringsarbeid, sier adm. dir. i MEF, Trond Johannesen.

Veibyggere på Tinget

Hvorfor er det så dyrt å bygge veier i Norge? Hva kan gjøres for å effektivisere veibyggingen? Høyre og FrP inviterte representanter fra anleggsbransjen til Stortinget for å få svar.

– Enorme konsekvenser

Frode Kjellmann hadde investert åtte millioner i nye maskiner for å leie ut til OSSA på E6 Sørkjosen. Han hadde også leveranse av all diesel og smøreolje. Så forsvant kontrakten over natta.

Taper stort på spanske-kræsj

Klasvoll Maskinstasjon AS hadde en kontrakt på 23 millioner med spanske OSSA på tunnel for SVV. Ny graver til 2,5 million var kjøpt og levert. Så sa veivesenet opp kontrakten med spanjolene.

Advarer mot uklare finstoff-krav

– Anbudsgrunnlagene fra Statens vegvesen er uklare når det gjelder pukkens finstoffinnhold. Husk nedknusingen, sier Vidar Tjervåg.

– Det blir bedre når kontraktene kommer

Staten flytter ikke en eneste krone for å utnytte ledig kapasitet i et anstrengt marked i Midt-Norge. Men vegdirektør og statsråd tror på bedre tider når kontraktene kommer.