Sommerens steinras i tunneler på Vestlandet vekker bekymring også i Samferdselsdepartementet. Statsråden ber Statens vegvesen om en gjennomgang i løpet av august.
Taggede innlegg tunnel
Kraftverksspesialisten fra Jølster
Maskinentreprenøren Ottar Dvergsdal AS fra Jølster i Sogn og Fjordane har spesialisert seg på kraftverksutbygging. Bedriften er for tiden travelt opptatt med å bygge hele seks ulike kraftverk. Anleggsmaskinen tok turen til Lærdal, for å ta en nærmere titt på to av dem.
Gjennomslag i Skarvberget – tryggere vei til Nordkapp
Skanska har endelig fått hull gjennom nye Skarvbergtunellen på E69 i Finnmark. Rassikringsprosjektet og helårsveien til Honningsvåg og Nordkapp er sterkt forsinket og har vært forfulgt av uhell. En sprengt hellig samisk stein kan ha noe å gjøre med det.
Gjennomslag i Nogvafjordtunnelen
Nordøyvegen har nådd en viktig milepæl. Elevrådsleiar Frida Otterlei ved Haramsøy skule og ordførar Eva Vinje Aurdal fekk æra av å skyte gjennomslagssalva i Nogvafjordtunnelen, den siste av tre undersjøiske tunneler.
Bygger kraftverk med TBM
Som en larve, spiser tunnelboremaskinen seg gjennom fjellet i Lærdal i Indre Sogn. Hullet den lager er kun 2,8 meter i diameter – ideelt for kraftverksutbygging.
Epiroc kjøper el-spesialist
Epiroc kjøper Meglab, et kanadisk selskap med ekspertise i å levere løsninger innen elektrifisering til tunnel- og gruvedrift. Skal støtte ved overgang til batterielektriske maskiner i tunnel og gruve.
Klart for bygging av Stad skipstunnel
– Byggingen av Stad skipstunnel vil fjerne en viktig barriere for skipstrafikken i et av de mest værutsatte og krevende farvannene langs norskekysten. Nå stadfester vi byggingen av prosjektet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Syv vil bygge på Kvitsøy
Syv entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for den første store Rogfast-kontrakten.
Nyttig forskning om nedsenkede rørbruer
Doktorgradsavhandling ved NTNU i Trondheim gir ny kunnskap om hvordan to parallelle nedsenkede rørbruer reagerer på havstrømninger.
Stad skipstunnel realiseres
Etter regjeringens budsjettforhandlinger med Fremskrittspartiet (FrP), er det satt av midler til oppstart av Stad skipstunnel i 2021.
Sandvik: Første 18 tonns tunnellaster på batteri
Den laster 18 tonn, men er ikke større enn at den har god plass i en T5-tunnel. Sandvik lanserer nå LH518B, en grunnleggende batteri-elektrisk tunnellaster. Batteripakken skiftes uten å forlate hytta.
Volda Maskin og Kruse Smith skal bygge tunnel ved Geiranger
Møre og Romsdal fylkeskommune har innstilt arbeidsfellesskapet Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS til kontrakten på byggingen av skredsikringstunnel på fv. 63 mellom Eidsdal og Geiranger.
Med nese for dynamitt
Ingen elektroniske sensorer kan måle seg med Chili, Corona(!) og Sylvester – sprengstoffhundene som jakter dynamitt på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal.
Norges største vei- og tunnelprosjekt åpnet
Ryfast-prosjektet ble offisielt åpnet onsdag 22. april kl. 14. Prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur.
Signerte historisk kontrakt med «nye» Statens vegvesen
Her skriver Kruse Smith Entreprenør AS under den første kontrakten med den nye utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Skal rehabilitere E18 Haumyrheitunnelen i Kristiansand for nær 107 millioner.
Gjennomslag i Rogfast-tunnel
Tirsdag 28. mai kunne NCC skyte gjennomslagssalven mellom de to parallelle tunnelløpene på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, Bokn kommune i Rogaland.
Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret
Dobbelt gjennomslag til rett tid for Follobaneprosjektets to siste tunnel-boremaskiner. Bane NOR har nådd en viktig milepæl i Intercity-utbyggingen.
Her starter Dvergsdals største jobb
Norges ferskeste tunnelentreprenør er i gang. Ottar Dvergsdal AS har fått sin desidert største jobb, og har akkurat satt i gang sin nye tunnelavdeling. – Vi er har mye dyktige folk som ønsker utfordringer, sier Nils Arne Dvergsdal.
Første tunnelløp på Rogfast ferdig drevet
Forrige uke ble NCC Infrastructure ferdig med drivingen av det ene løpet i sidetunnelen på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, som er en del av Norges største veitunnelprosjekt.
Film om prosjektet Eiganes-tunnelen
Den var SVVs største kontrakt på rett over to milliarder. Nå er Implenia og Stangeland ferdig med Eiganes-tunnelen. Nylig hadde de premiere på filmen om prosjektet.
Tre mil grøfter, 100 000 kubikkmeter betong og en million faste kubikkmeter fjell senere…
På forsommeren 2014 startet arbeidene med Eiganestunnelen. Nå er jobben til to milliarder kroner gjort. I går ble overtakelsesprotokollen signert. Her er noen av tallene fra prosjektet.
Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler
Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.
Gir musa kraftige støt
Flere norske veistrekninger og tunneler må i perioder stenges fordi mus gjør hærverk på det elektriske anlegget. Høyteknologiske feller kan løse problemet.
Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt
Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.
7000 slike skal fylle E134-tunneler
På kaia i Holmestrand er første sending med betongelementer til de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda.
Lys i tunnelen ved Kongsberg
Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.