Etter regjeringens budsjettforhandlinger med Fremskrittspartiet (FrP), er det satt av midler til oppstart av Stad skipstunnel i 2021.
Taggede innlegg tunnel
Sandvik: Første 18 tonns tunnellaster på batteri
Den laster 18 tonn, men er ikke større enn at den har god plass i en T5-tunnel. Sandvik lanserer nå LH518B, en grunnleggende batteri-elektrisk tunnellaster. Batteripakken skiftes uten å forlate hytta.
Volda Maskin og Kruse Smith skal bygge tunnel ved Geiranger
Møre og Romsdal fylkeskommune har innstilt arbeidsfellesskapet Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS til kontrakten på byggingen av skredsikringstunnel på fv. 63 mellom Eidsdal og Geiranger.
Med nese for dynamitt
Ingen elektroniske sensorer kan måle seg med Chili, Corona(!) og Sylvester – sprengstoffhundene som jakter dynamitt på Nye Veier-prosjektet E39 Kristiansand-Mandal.
Norges største vei- og tunnelprosjekt åpnet
Ryfast-prosjektet ble offisielt åpnet onsdag 22. april kl. 14. Prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur.
Signerte historisk kontrakt med «nye» Statens vegvesen
Her skriver Kruse Smith Entreprenør AS under den første kontrakten med den nye utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Skal rehabilitere E18 Haumyrheitunnelen i Kristiansand for nær 107 millioner.
Gjennomslag i Rogfast-tunnel
Tirsdag 28. mai kunne NCC skyte gjennomslagssalven mellom de to parallelle tunnelløpene på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, Bokn kommune i Rogaland.
Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret
Dobbelt gjennomslag til rett tid for Follobaneprosjektets to siste tunnel-boremaskiner. Bane NOR har nådd en viktig milepæl i Intercity-utbyggingen.
Her starter Dvergsdals største jobb
Norges ferskeste tunnelentreprenør er i gang. Ottar Dvergsdal AS har fått sin desidert største jobb, og har akkurat satt i gang sin nye tunnelavdeling. – Vi er har mye dyktige folk som ønsker utfordringer, sier Nils Arne Dvergsdal.
Første tunnelløp på Rogfast ferdig drevet
Forrige uke ble NCC Infrastructure ferdig med drivingen av det ene løpet i sidetunnelen på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, som er en del av Norges største veitunnelprosjekt.
Film om prosjektet Eiganes-tunnelen
Den var SVVs største kontrakt på rett over to milliarder. Nå er Implenia og Stangeland ferdig med Eiganes-tunnelen. Nylig hadde de premiere på filmen om prosjektet.
Tre mil grøfter, 100 000 kubikkmeter betong og en million faste kubikkmeter fjell senere…
På forsommeren 2014 startet arbeidene med Eiganestunnelen. Nå er jobben til to milliarder kroner gjort. I går ble overtakelsesprotokollen signert. Her er noen av tallene fra prosjektet.
Hunder snuser opp gammelt sprengstoff i tunneler
Hunden – nå også tunnelarbeiderens beste venn. Militære sprengstoffhunder har snust seg gjennom 50 tunneler som skal rehabiliteres. De har på tre år funnet 500 tilfeller av gjenstående sprengstoff i opptil 50 år gamle borehull. Men nå er det slutt, Forsvaret vil ikke mer.
Gir musa kraftige støt
Flere norske veistrekninger og tunneler må i perioder stenges fordi mus gjør hærverk på det elektriske anlegget. Høyteknologiske feller kan løse problemet.
Oppfinnsom mini-aktør på kjempeprosjekt
Maskinentreprenøren A og J Bjordal AS er inne på det store vannkraftprosjektet i Høyanger. Her får de god bruk for sin egenutviklede sidetippskuff med lukkbar side.
7000 slike skal fylle E134-tunneler
På kaia i Holmestrand er første sending med betongelementer til de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda.
Lys i tunnelen ved Kongsberg
Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.
Utbedrer tunneler på Sunnmøre
AF Gruppen skal utbedre tunneler for 600 millioner kroner på Sunnmøre de neste par årene.
Rogfast vedtatt
Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.
Stad skipstunnel – ett skritt nærmere
– Stad skipstunnel er et viktig prosjekt. Når det nå ligger i vårt forslag til Nasjonal transportplan, så er det et grønt lys for prosjektet.
Krevende kamp mot tunnelvann i Seljord
Fjellet i Mælefjelltunnelen spyr ut 3 000 liter vann i minuttet, med 85 bars trykk. Da blir det vått for gutta på stuffen. Har utviklet spesialutstyr for injeksjon av betong med 120 bars trykk. (Se video)
Norges dypeste byggegrop
Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.
E39 Rogfast med verdensrekorder
E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; en ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger-Trondheim.
Rydder i byggegrop-regler
Byggegroper kan være store, dype, trange og kompliserte. Regler og ansvarsforhold er lite oversiktlige. Det samme gjelder tunnelpåhugg. Nå kommer en veileder.
Komplisert tunnelprosjekt ved Sandvika
Vanskelige grunnforhold gjør at entreprenøren må ty til både jetpæling og sekantpæling i Bjørnegårdtunnelen.
Ny teknologi for tunnelboring på Follobanen
For første gang i Norge tas den såkalte «drill & split»-teknologien i bruk. Det dreier seg om tunnelboring uten sprengstoff.