Taggede innlegg tunnel

Raskere og billigere tunnelarbeid med roboter

Robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler skal gå fem ganger raskere og koste 25 prosent mindre. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.

Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt

Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Nye underjordsrigger fra Epiroc

Epiroc lanserer nye underjordsrigger – Boomer E10 og E20 med henholdsvis en og to bommer og servicekurv. Riggene har oppgradert førermiljø og med automasjon for fremtiden.

Besøk en tunnel i sommerferien!

Norsk vegmuseum på Hunderfossen i Lillehammer, har det som trolig er verdens eneste tunnel sprengt ut til utstillingsformål, og tunellen ved Norsk fjellsprengningsmuseum er en populær og spektakulær attraksjon.

Gjennomslag i Væretunnelen

Etter 398 sprengninger er Nye Veier og entreprenør ACCIONA gjennom i det nye løpet på Væretunnelen.

NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen på Færøyene

Torsdag 3. februar skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp. Når tunnelen står ferdig kan man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

God driv i Kvænangsfjellet

På Nye Veiers E6-prosjekt over Kvænangsfjellet pågår drivingen av tunnel for fullt mens vinteren herjer utenfor. Prosjektet er godt i rute.

Sanntidsovervåker tunnelvask

Utslippstillatelser er nytt for veitunneler. Det gjør sensorbasert sanntidsovervåkning aktuelt.

Vassbakk & Stol skal bygge Folgefonntunnelen

Vassbakk & Stol har signert kontrakt med Vestland Fylkeskommune om bygging av Fv. 500 Folgefonntunnelen – Årsnes i Kvinnherad Kommune. Kontrakten har en verdi på 335 millioner kroner.

Hæhre og Risa fikk Kvitsøy-kontrakten

Arbeidsfellesskapet Risa AS og Hæhre Entreprenør AS har fått den Kvitsøy-kontrakten på Rogfast. Skal bygge 3,5 kilometer tunnel ned fra Kvitsøy til hovedløpet i Rogfast-tunnelen.

Krever at SVV går gjennom sikkerhet i tunnel

Sommerens steinras i tunneler på Vestlandet vekker bekymring også i Samferdselsdepartementet. Statsråden ber Statens vegvesen om en gjennomgang i løpet av august.

Kraftverksspesialisten fra Jølster

Maskinentreprenøren Ottar Dvergsdal AS fra Jølster i Sogn og Fjordane har spesialisert seg på kraftverksutbygging. Bedriften er for tiden travelt opptatt med å bygge hele seks ulike kraftverk. Anleggsmaskinen tok turen til Lærdal, for å ta en nærmere titt på to av dem.

Gjennomslag i Skarvberget – tryggere vei til Nordkapp

Skanska har endelig fått hull gjennom nye Skarvbergtunellen på E69 i Finnmark. Rassikringsprosjektet og helårsveien til Honningsvåg og Nordkapp er sterkt forsinket og har vært forfulgt av uhell. En sprengt hellig samisk stein kan ha noe å gjøre med det.

Gjennomslag i Nogvafjordtunnelen

Nordøyvegen har nådd en viktig milepæl. Elevrådsleiar Frida Otterlei ved Haramsøy skule og ordførar Eva Vinje Aurdal fekk æra av å skyte gjennomslagssalva i Nogvafjordtunnelen, den siste av tre undersjøiske tunneler.

Bygger kraftverk med TBM

Som en larve, spiser tunnelboremaskinen seg gjennom fjellet i Lærdal i Indre Sogn. Hullet den lager er kun 2,8 meter i diameter – ideelt for kraftverksutbygging.

Epiroc kjøper el-spesialist

Epiroc kjøper Meglab, et kanadisk selskap med ekspertise i å levere løsninger innen elektrifisering til tunnel- og gruvedrift. Skal støtte ved overgang til batterielektriske maskiner i tunnel og gruve.

Klart for bygging av Stad skipstunnel

– Byggingen av Stad skipstunnel vil fjerne en viktig barriere for skipstrafikken i et av de mest værutsatte og krevende farvannene langs norskekysten. Nå stadfester vi byggingen av prosjektet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Syv vil bygge på Kvitsøy

Syv entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for den første store Rogfast-kontrakten.