Nederst i en byggegrop like utenfor Sandvika jobber gravemaskinene iherdig inntil en 30 meter høy sekantpælevegg. Trykket fra den andre siden er massivt, og E16 passerer på toppen.
Taggede innlegg tunnel
E39 Rogfast med verdensrekorder
E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; en ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger-Trondheim.
Rydder i byggegrop-regler
Byggegroper kan være store, dype, trange og kompliserte. Regler og ansvarsforhold er lite oversiktlige. Det samme gjelder tunnelpåhugg. Nå kommer en veileder.
Komplisert tunnelprosjekt ved Sandvika
Vanskelige grunnforhold gjør at entreprenøren må ty til både jetpæling og sekantpæling i Bjørnegårdtunnelen.
Ny teknologi for tunnelboring på Follobanen
For første gang i Norge tas den såkalte «drill & split»-teknologien i bruk. Det dreier seg om tunnelboring uten sprengstoff.
Anbefaler nye kollektivtunneler under Oslo
Det har lenge vært snakk om både ny jernbane- og t-banetunnel under Oslo sentrum, for å møte befolkningsveksten. Etter det NRK erfarer, anbefaler en utredning nå å bygge begge disse tunnelene.
Kraftig stutt-tjukking
Dette er siste nytt fra Liebherr: En 45 tonns korthekker. Hva bruker man en sånn til?
OSSA med nytt tunnelanbud i Sørkjosen
Selskapet som ble sparket fra tunnelprosjektet tidligere i år er billigst i ny anbudsrunde.
Ny tunnelrigg fra Sandvik Construction
Sandvik Construction lanserer den nye helautomatiske tunnelriggen DT922i.