B&G Tunnel fikk kontrakten på tunneler og berghaller til Kongshaugen renseanlegg i Sula kommune.
Taggede innlegg tunnel
Åpner nye E6 over Kvænangsfjellet
I dag, onsdag 17. juli, åpnes Mettevolltunnelen, og hele E6 over Kvænangsfjellet i Troms er ferdig.
Signerte den største kontrakten på Rogfast
Et arbeidsfellesskap mellom Implenia og Stangeland skal bygge E02-kontrakten fra Kvitsøy. Kontraktsummen er på drøyt 6,2 milliarder kroner.
Ny Røldalstunnel ut på anbud
Statens vegvesen har lyst ut kontrakt for E134 mellom Røldal og Seljestad.
Vant den siste store kontrakten på Rogfast
To entreprenørselskaper konkurrerte om den siste store kontrakten på Rogfast. JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS leverte lavest konkurransesum og vant dermed prosjektet E02 Kvitsøy.
Gjennomslag i den første tunnelen på Sotrasambandet
Ti måneder etter at første salve ble avfyrt på vestsiden av Kolltveit, er det lys i begge ender av de to løpene på Kolltveittunnelen. Den første av fire tunneler på det nye Sotrasambandet.
Batteribrannen i Oslos vannprosjekt – batteriet sto i et oversvømt område
Etterforskningen pågår for å finne endelig årsak til batteribrannen. Foreløpige undersøkelser viser at batteriet sto i et oversvømt område.
Ett år siden første salve på Rogfast
Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører, Osmund Våga, trykket på knappen for den første salven i hovedløpene, i det som skal bli verdens lengste og dypeste veitunnel.
Gjennomslag i Åstunnelen i Trøndelag
På selveste skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordfører i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, og ordfører i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte av gjennomslagssalven.
Skal øve på ulykkeshåndtering i Oslofjordtunnelen
Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire dager i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Øvelsene må til for at nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
Verdens lengste og dypeste tunnel tar form
Når den undersjøiske E39-tunnelen fra Randaberg til Bokn i Rogaland står ferdig om ca. åtte år, blir den den lengste og dypeste veitunnelen i verden. Det jobbes nå fra tre påhugg og vi ble med byggherren på Randaberg, hvor Implenia/Stangeland driver både opp- og nedover i to løp.
Veivesenet: Batterimaskiner i tunnel – liten eller mindre risiko
Nye rapporter gir ifølge Statens vegvesen bedre grunnlag for å fase inn batterielektriske maskiner i tunnel.
Utfordrende tunneldriving på Færøyene
På den sørligste av Færøyene – Suðuroy – bygger Metrostav Norge AS en tunnel mellom de to små bygdene Fámjin og Ørðavík. Da Anleggsmaskinen er på besøk har deler av tunneltaket kollapset.
Gjennomslag i løsmassetunnelen på Helgeland
Bare ett halvt år forsinket kunne entreprenør og utbygger feire gjennomslag i Bergåstunnelen. 70 meter løsmasser stoppet ikke tunnelspesialisten fra Andøy.
Kan spare milliarder på enklere tunnelbygging
En ekspertgruppe i Statens vegvesen mener det er mulig å spare rundt 5,4 milliarder kroner ved å bygge tunneler på 20 riksveistrekninger på en enklere måte.
Salve nr. 1000 på Sollihøgda
1030 dager etter anleggsstart smalt salve nummer 1000 på Sollihøgda. Det ble også den siste.
Sikrer åtte tunneler i Ryfylke
Statens vegvesen utfører nå sikringsarbeid i åtte tunneler på riksvei 13 i Ryfylke.
Offisiell åpning av E6 gjennom Kvænangsfjellet
– Gratulerer med dagen. Jeg vet det er mange som har ventet på akkurat denne strekningen skulle åpne. Det har jeg også, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under åpningen mandag 22. januar.
Skrev historie på Helgeland – sikret ny norsk tunnelkompetanse
For første gang i Norge er det drevet veitunnel i løsmasser uten hjelp fra utlandet, ifølge Statens vegvesen. Jobben ble gjort utelukkende med norsk kompetanse, og uten konflikt mellom entreprenør og utbygger.
Første salve for milliardprosjektet E6 Storhove-Øyer
Onsdag 10. januar markerte Nye Veier og AF Gruppen drivingen av den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen.
Det helseskadelige norske fjellet
Flere studier opp gjennom årene viser at kvartsstøv kan føre helseproblemer for de som blir eksponert for dette. På slutten av fjoråret hadde NRK flere saker om temaet, og hvordan norske entreprenører og tunnelarbeidere daglig utsettes for det helsefarlige støvet.
Signerte milliardkontrakt i Ålesund
Statens vegvesen og NCC Norge AS signerte mandag 8. januar en kontrakt på nær 1,5 milliarder kroner. Prosjektet innebærer bygging av ny firefelts innfartsvei til Ålesund, inkl. 2,6 km tunnel, på strekningen E136 Breivika-Lerstad.
Ny undersjøisk tunnel åpnet på Færøyene
Rett før jul åpnet Sandoytunnelen, NCCs andre undersjøiske veitunnel på Færøyene siden 2020, til en samlet verdi av 2,7 milliarder kroner.
Tunnelstatistikken: Økning fra i fjor
Hvert år på denne tiden publiserer Norsk forening for fjellsprengningsteknikk (NFF) statistikken som viser hvor mye tunnel som er drevet i løpet av året. Statistikken viser at det er tatt ut nesten en million faste m3 mer i år enn i fjor.
Sprengte første salve på Drotningsviktunnelen
Torsdag 2. november dag gikk den første salven på Drotningsviktunnelen. Tunnelen blir, med sine nær 2000 meter, den lengste tunnelen på det nye Sotrasambandet.
Samarbeid om tunnelbelysning
Brødrene Dahl Samferdsel inngår samarbeid med EnergyOptimal om salg, markedsføring og produksjon av evakueringslys for tunneler.