Taggede innlegg Nye Veier

Anbefaler mer gjenbruk av eksisterende vei

Siden høsten 2021 har Nye Veier utredet mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei på E18 mellom Tvedestrand og Bamble. Det vil gi betydelig reduksjon i klimagassutslipp samt redusere arealbeslaget, ifølge veiselskapet.

Kartlegger E136 med ny teknologi

Nye Veier tar laser, kunstig intelligens og 360-kamera i bruk når veiens tilstand skal undersøkes. Det gir bedre beregning av vedlikeholdsetterslepet på blant annet E136 mellom Ålesund og Dombås, ifølge veiselskapet.

Skal bidra til bedre miljøresultater i anleggssektoren

Grønn Byggallianse lanserte denne uken en veileder for hvordan anleggssektoren kan ta sterkere miljøgrep. Veilederen skal vise hvordan den internasjonale miljøstandarden CEEQUAL kan brukes for å jobbe mer systematisk med bærekraft i infrastrukturprosjekter.

Fem kan gi tilbud på E6 i Gudbrandsdalen

Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Storhove – Øyer i Innlandet.

Nye Veier utsetter E39-prosjekter

Nye Veier skal gjennomføre konkurranser for tre strekninger på E6 den nærmeste tiden, men utsetter E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård inntil videre.

Utsetter konkurranser

Nye Veier har hatt planer om å gjennomføre hele sju konkurranser til en samlet verdi av 15 mrd. kr i 2022. Denne planen ble laget før den tragiske krigen i Ukraina. Nå utsettes to konkurranser.

I full gang med å drive tunnelene i Lyngdal

Siden oktober har det vært aktivitet på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, hvor Joint Venture Implenia Stangeland frem mot 2025 bygger firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår.

Jublet for sammenkopling av Trysfjordbrua

Konstruksjonen er uten sammenligning den største for Nye Veier-prosjektet E39 mellom Kristiansand og Mandal. Siste støp på brudekket er lagt, og den 537 meter lange bruen er blitt til ett stykke.

Nye Veier med anbefalt veilinje for ny E39 Lyngdal vest – Kvinesdal

Nylig presenterte Nye Veier forslag til planprogram og finsilingsrapport for ny E39 fra Røiskår i Lyngdal og gjennom Kvinesdal til kommunegrensen mot Flekkefjord, Agder. I anbefalingen ser Nye Veier for seg blant annet gjenbruk av 5300 meter av dagens E39. Linjen som foreslås er omtrent 30 kilometer lang, og skal ha fartsgrense på 110 km/t.

Får Norges høyeste grønne støttemur

Den grønne støttemuren på E6 Ranheim-Værnes blir 20 meter på det høyeste og totalt 96 meter lang. Med en helning på 70 grader vil den fremstå som en nesten loddrett, grønn vegg.

Historisk E 39-veiåpning langt foran skjema

Den første delstrekningen av Nye Veiers E 39-prosjekt Kristiansand-Ålgård åpnet 22. desember. Statssekretær Mette Gundersen fikk æren av å erklære Mandal øst-Mandal by for åpnet, mer enn et halvt år foran skjema.

Forlenger klimasamarbeid

Miljøstiftelsen ZERO og Nye Veier fortsetter sitt samarbeid for grønn omstilling av anleggsbransjen. En ny, treårig samarbeidsavtale mellom virksomhetene er nå signert.

TT Anlegg med på E39-utbygging

TT Anlegg blir en del av storprosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest. Selskapet har inngått en kontrakt med Stangeland verdt 200 millioner kroner.

Signerte E39-kontrakt til 2,9 mrd. kroner

Nye Veier signerte nylig kontrakt med arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS for utbygging av ny firefelts E39 gjennom Lyngdal i Agder. Anleggsarbeidene startet forrige uke.

Effektivt og miljøvennlig E39-prosjekt på Sørlandet

Elskovsgrus, hekkehotell, eikekirkegård og amfibiedam. Det tas mange miljøhensyn ved den pågående E39-utbyggingen utenfor Mandal. Veiparsellen ferdigstilles også langt tidligere enn planlagt.