Nå skal fremtidens klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakt utformes! Krav om utslippsfrie store anleggsmaskiner er ett av flere virkemidler for å redusere klimagassutslipp.
Taggede innlegg Bane NOR
Nye Veier lanserer kunnskapsprogram for utslippsfrie anleggsplasser
Nye Veier skal igangsette fire utredninger på temaer som de mener er viktige for grønn omstilling.
Signerte jernbanekontrakter til 850 millioner
Bane NOR har signert to store vedlikeholdskontrakter – lar norske Baneservice og spanske Azvi dele jernbanelandet mellom seg.
Skal bidra til bedre miljøresultater i anleggssektoren
Grønn Byggallianse lanserte denne uken en veileder for hvordan anleggssektoren kan ta sterkere miljøgrep. Veilederen skal vise hvordan den internasjonale miljøstandarden CEEQUAL kan brukes for å jobbe mer systematisk med bærekraft i infrastrukturprosjekter.
Leverandørkonferanse om fremtidens nullutslippsmaskiner
Anleggsbransjen inviteres til leverandørkonferanse om fremtidens nullutslippsmaskiner fredag 13. mai.
Ett steg nærmere presis målemetode for oppnådd stabilitet i kvikkleire
Presis kunnskap om oppnådd styrke i kalksementpeler, som brukes for å stabilisere grunnen i områder med kvikkleire, vil kunne få stor betydning for hele bygg- og anleggsbransjen.
12 prosjekter skal teste ut løsninger for fossilfrie anleggsplasser
Pilotprosjektene skal gjennomføres av Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. Til sammen blir det satt av 62 millioner kroner til prosjektene.
Sparer fire mrd. kr ved å bygge vei og bane sammen
Statens vegvesen og Bane NOR sparer fire milliarder kroner ved å bygge vei og bane ut fra Bergen parallelt og sammen.
Veidekke inngikk milliardkontrakt med Bane NOR
Veidekke har fått i oppdrag av Bane NOR å bygge tunnel og dagsone for dobbeltsporet jernbane fra Kleverud til Tangenvika langs Mjøsa i Innlandet.
Flytende kaianlegg og sjødeponi
Mer enn 10 millioner kubikk stein skal håndteres når byggingen av Norges største tunnelprosjekt, Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, starter i 2024. Nå inviteres det til markedsdialog for anskaffelse av midlertidige, flytende kaianlegg.
Alvorlig kritikk til myndighetenes arbeid med klimatilpasning
Myndighetene har ikke god nok oversikt over hvor det kan bli mer flom og skred i årene fremover. Konsekvensene kan bli at vi ikke vet hvilke bygninger som må sikres, og at det bygges i utsatte områder hvor det kan bli økt fare for flom eller skred.
Jernbanedirektoratet skal utrede Nord-Norgebanen
Regjeringen ber Jernbanedirektoratet om å gjennomføre en fullverdig konseptvalgutredning om Nord-Norgebanen.
Vassbakk & Stol utfører grunnarbeidene på Fløen Stasjon
Vassbakk & Stol har signert kontrakt med Baneservice om gjennomføring av grunnarbeider i prosjektet Fløen Stasjon. Kontrakten har en verdi på 384 millioner kroner.
Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 leverandører
Bane NOR har inngått tre rammeavtaler med 23 leverandører på bygg- og anleggsarbeider i og ved spor over hele landet.
Siste salve i tunnelen
Etter to år med sprengninger på den seks kilometer lange tunnelen mellom Drammen og Kobbervikdalen, ble nylig siste salve avfyrt.
Jernbaneprosjekter går til norske firmaer
Siden 2019 har 97 prosent av kontraktene for utbygging av jernbanen gått til norske entreprenører. Kun fem oppdrag har gått til internasjonale aktører.
Vil stanse konkurranseutsetting på jernbanen
Regjeringen vil be Bane NOR om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.
Jenter tok styringen på stort jernbaneprosjekt
Ti stasjoner og holdeplasser på Trønderbanen måtte bygges om for å gi plass til nye tog. Her har jentene har tatt fullstendig styring.
Vil styrke godstransporten på Ofotbanen
Regjeringen foreslår å bruke 300 millioner kroner til å styrke godstransporten på jernbane i Nord-Norge. En utbygging av terminalen i Narvik vil føre til en langt høyere kapasitet.
Grønt lys til dobbeltspor og terminal i Bergen
Regjeringen gir klarsignal til bygging av dobbeltspor fra Fløen inn til Bergen stasjon. Dette er i dag en del av det mest trafikkerte enkeltsporet i Europa.
Gjermundshaug med storkontrakt på Røros- og Solørbanen
Gjermundshaug Anlegg AS, et datterselskap i Gjermundshaug Gruppen, er innstilt til kontrakten «Forberedende arbeid ERTMS Rørosbanen og Solørbanen» av Bane NOR. Det skal blant annet graves mer enn 38 000 meter kabelkanal.
Ringeriksbanen skal bygges – av Nye Veier AS
For første gang skal en jernbanestrekning bygges av andre enn Bane Nor. Ringeriksbanen skal bygges, og Nye Veier AS får jobben. Forbereder stort fellesprosjekt med jernbane og E16.
Konkurranseutsetter drift og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur
Bane NOR konkurranseutsetter arbeidet med drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen fra 2021. Skal gi mer drift og vedlikehold for pengene.
Tidlig involvering i stort Bane NOR-prosjekt
Med en såkalt forhåndskunngjøring inviterer Bane NOR entreprenører til tidlig involvering om konkurransegrunnlaget og inndelingen av kontraktene i storprosjektet Nygårdstangen-Bergen-Fløen.
Bettina Sandvin går fra vei til bane
Bettina Sandvin slutter i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Blir prosjektdirektør i Bane Nor utbygging.
Storkontrakt til Gjermundshaug Anlegg
Gjermundshaug Anlegg AS er tildelt kontrakten for hovedarbeider på Jaren stasjon av Bane NOR.