Annonse
Annonse

Oslo Motor Show – ikke bare biler, men også mye stort og tungt

Denne helgen arrangeres Norges største motorshow på Nova Spektrum i Lillestrøm. Vi fikk nyss om at det ikke bare er entusiastbiler og -motorsykler i hallene, men også en del tyngre utstyr.

Ifølge arrangøren er Oslo Motor Show stedet der lidenskap for bilkultur og adrenalinfylte opplevelser står i fokus, og de brenner for alt som har med fire hjul å gjøre. Deres visjon skal være å skape den ultimate opplevelsen for alle som deler denne lidenskapen.

Annonse
På standen til Scania kom vi over denne flotte 3-akslede tippbilen - Scania 143H med 14,2-liters V8-motor som yter 450 hk. Dette var noe av det råeste som fantes på tidlig 1990-tallet. (Foto: Njål Hagen)
På standen til Scania kom vi over denne flotte 3-akslede tippbilen – Scania 143H med 14,2-liters V8-motor som yter 450 hk. Dette var noe av det råeste som fantes tidlig 1990-tallet. (Foto: Njål Hagen)

Interesse for bil og mc

Selv om vi bruker det meste av spaltemillimeter i bladet Anleggsmaskinen og her på Anleggsmaskinen.no på å omtale «alt» innenfor anleggsbransjen, har enkelte av oss også stor interesse for biler og mc.

Så da vi fikk nyss om at representanter for anleggsbransjen også var tilstede på Oslo Motor Show, tok det ikke lang tid før kursen ble satt mot utstillingshallene i Lillestrøm tidlig fredag formiddag.

Beck Maskin AS stilte også i år på Oslo Motor Show med egen stand. Selger Trond Wiker kunne fortelle at det var mange som viste interesse for Wacker Neuson-maskinene de stilte ut på standen. (Foto: Njål Hagen)
Beck Maskin AS stilte også i år på Oslo Motor Show med egen stand. Selger Trond Wiker kunne fortelle at det var mange som viste interesse for Wacker Neuson-maskinene de stilte ut på standen. (Foto: Njål Hagen)

Custombygg

Vel innenfor dørene på Nova Spektrum var vi klare til å ta imot inntrykk fra tusenvis av kvadratmeter fullstappet med spektakulære og kule biler og custom motorsykler, men det første som møtte oss da vi gikk inn i hall E, var et stort antall custom-bygde lastebiler fra hele Skandinavia – det var en orgie i spesiallakk, lys, lyd og spesialinnredninger.

Her hadde også Norsk Scania en stor stand med flere showbiler, salg av Scania-effekter og servering av Scania-vafler.

På standen til Volvo Maskin var temaet rekruttering til bransjen, og da spesielt til anleggsmaskinmekaniker-yrket. (Foto: Njål Hagen)
På standen til Volvo Maskin var temaet rekruttering til bransjen, og da spesielt til anleggsmaskinmekaniker-yrket. (Foto: Njål Hagen)

Hjullaster og rekruttering

Litt lengre inn traff vi på salgssjef Fabian Rosenberg og selger Trond Wiker i Beck Maskin, som stiller med egen stand. Her viser de frem et par minigravere, hjullaster og vibroplater fra Wacker Neuson.

– Mange av dem som går rundt her i hallen og ser på lastebiler er også entreprenører, og vi opplever stor interesse her på standen, sier Wiker, før han må ta seg av noen som vil se nærmere på Wacker Neuson-hjullasteren.

Ikke mange meterne fra Beck Maskin, har Volvo Maskin en relativt stor stand. De stiller ut en servicebil, L90 hjullaster, simulator og en dieselmotor, og temaet er rekrutering til anleggsmekanikerfaget.

Etter å ha tilbrakt vel én time i E-hallen med nesegrus beundring over hvor mye tid og penger enkelte lastebileiere bruker på bilene sine, bevilget vi oss noen timer med egentid i de øvrige hallene på Nova Spektrum.

 

Blant lastebiler og anleggsmaskiner var det et eget «rekruteringstorg». Her var det informasjon om mulighetene innenfor bilfag, yrkessjåfør og logistikk. (Foto: Njål Hagen)
Blant lastebiler og anleggsmaskiner var det et eget «rekruteringstorg». Her var det informasjon om mulighetene innenfor bilfag, yrkessjåfør og logistikk. (Foto: Njål Hagen)
Tror kanskje ikke det er en nonne som kjører tømmerbilen «The Nun», men at det heller er veldig stor sannsynlighet for at eieren har stor interesse for den amerikanske skrekkfilmen, med samme navn, som kom ut i 2018. (Foto: Njål Hagen)
Tror kanskje ikke det er en nonne som kjører tømmerbilen «The Nun», men at det heller er veldig stor sannsynlighet for at eieren har stor interesse for den amerikanske skrekkfilmen, med samme navn, som kom ut i 2018. (Foto: Njål Hagen)

 

Verdens raskeste Transit. Den elektriske Ford Transit SuperVan 4.2 har 2000 hestekrefter og er tidens raskeste varebil på den ikoniske Nürburgring Nordschleife, en rekord den satt i august i år. Den er utstyrt med fire elektriske motorer og 0–100 km/t på under to sekunder. (Foto: Njål Hagen)
Verdens raskeste Transit. Den elektriske Ford Transit SuperVan 4.2 har 2000 hestekrefter og er tidens raskeste varebil på den ikoniske Nürburgring Nordschleife, en rekord den satt i august i år. Den er utstyrt med fire elektriske motorer og 0–100 km/t på under to sekunder. (Foto: Njål Hagen)
Ingen som overgår «Pink Lady» i antall liter rosa lakk på et kjøretøy i Lillestrøm denne helgen.
Ingen som overgår «Pink Lady» i antall liter rosa lakk på et kjøretøy i Lillestrøm denne helgen.

 

Annonse
Annonse

Les også

Annonse