Annonse
Annonse

Norges første megawatt-lader åpnet

Ved Asko i Vestby var det denne uken åpning av Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.

Det nye ladeanlegget som Kempower nå har bygd for Asko, vil åpne helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger med høyere totalvekter. Anlegget har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2.

Annonse

Scania viste for første gang sin Megawatt Charging System-løsning (MCS) på en messe i juni i år. Scanias elektriske lastebiler av siste generasjon har kunnet lade med inntil 375 kW med CCS2-tilkoboblingen som har vært bransjestandarden for hurtiglading av både person- og nyttekjøretøy så langt.

Den nye elektriske Scaniaen som Asko nå tar i bruk, er en Scania 40 R med boggi og styrbar sisteaksling. Bilen er bygget med den nye enmotors drivlinjen med den største effekten på 400 kW, og den har en firetrinns girkasse. Lastebilen er den første i verden som skal gå ute hos kunde, og det er Scania Pilot Partner som leverer bilen. (Foto: Njål Hagen)
Den nye elektriske Scaniaen som Asko nå tar i bruk, er en Scania 40 R med boggi og styrbar sisteaksling. Bilen er bygget med den nye enmotors drivlinjen med den største effekten på 400 kW, og den har en firetrinns girkasse. Lastebilen er den første i verden som skal gå ute hos kunde, og det er Scania Pilot Partner som leverer bilen. (Foto: Njål Hagen)

Førpremiere

Den nye lastebilen som Asko nå skal ta i bruk, kan lade med både den nye MCS- og den eksisterende CCS2-standarden. Den er en førpremiere, og den første i verden levert i kundeoperasjon.

Det er Scanias eget selskap Pilot Partner som står for leveransen. Bilen er en Scania 40 R med 400 kW i kontinuerlig effekt, og er levert med de største batteriene på 624 kWh.

Scania Pilot Partners oppgave er sammen med kunder å teste ut og videreutvikle ny teknologi før den går i serieproduksjon. Pilot Partner har også et særskilt og overordnet ansvar for support og dialog med kunden som bruker bilene.

Det nye ladeanlegget som Asko har etablert, har til sammen to ladepunkter for MCS og fire ladepunkter for CCS2. De to for MCS har en maksimal ladehastighet på 1,2 megawatt, hver mens de fire CC2-kontaktene er på 560 kW. (Foto: Norsk Scania)
Det nye ladeanlegget som Asko har etablert, har til sammen to ladepunkter for MCS og fire ladepunkter for CCS2. De to for MCS har en maksimal ladehastighet på 1,2 megawatt, hver mens de fire CC2-kontaktene er på 560 kW. (Foto: Norsk Scania)

Kommer i januar

Scania åpner for å konfigurere og bestille nye elektriske lastebiler med MCS fra januar. Det store fremskrittet med MCS-lading er ladehastigheten. Når leveransene av biler med MCS-lading starter, vil de kunne lade med inntil 1000 ampere eller 750 kW. Etter hvert vil ladehastigheten for hvor stor effekt bilene kan ta imot økes.

Med ladehastigheten som er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, vil Scanias lastebiler med de største batteripakkene kunne lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. Det åpner for å kunne kjøre med større totalvekter over lengre distanser også med elektriske lastebiler uten å bruke mer enn de lovpålagte pausene til å lade.

Valgmuligheter

Bilene som skal leveres fra lanseringen av MCS og fremover, vil få MCS-kontakten plassert rett bak forhjulet på førersiden av bilen. Det er den samme plasseringen som CCS2-kontakten har hatt, og for disse bilene vil CCS2-kontakten bli flyttet i bakkant av batteripakken på høyre side av bilen.

I fremtiden til det komme en kombinert kontakt som passer både MCS og CCS2 og være plassert bak forhjulet på førersiden.

Ladestasjonen kan levere hele 1000 kW, men Scaniaen er ikke klargjort for å ta imot mer enn 750 kW foreløpig. (Foto: Njål Hagen)
Ladestasjonen kan levere hele 1000 kW, men Scaniaen er ikke klargjort for å ta imot mer enn 750 kW foreløpig. (Foto: Njål Hagen)
Annonse
Annonse

Les også

Annonse