Ved Asko i Vestby var det denne uken åpning av Norges første ladere for den nye MCS-standarden for hurtiglading. Den første lastebilen som er tilpasset den nye standarden er det Norsk Scania og Scania Pilot Partner som leverer.
Det nye ladeanlegget som Kempower nå har bygd for Asko, vil åpne helt nye muligheter for elektriske og utslippsfrie transporter over lengre strekninger med høyere totalvekter. Anlegget har to ladepunkter for MCS og fire for CCS2.
Scania viste for første gang sin Megawatt Charging System-løsning (MCS) på en messe i juni i år. Scanias elektriske lastebiler av siste generasjon har kunnet lade med inntil 375 kW med CCS2-tilkoboblingen som har vært bransjestandarden for hurtiglading av både person- og nyttekjøretøy så langt.

Førpremiere
Den nye lastebilen som Asko nå skal ta i bruk, kan lade med både den nye MCS- og den eksisterende CCS2-standarden. Den er en førpremiere, og den første i verden levert i kundeoperasjon.
Det er Scanias eget selskap Pilot Partner som står for leveransen. Bilen er en Scania 40 R med 400 kW i kontinuerlig effekt, og er levert med de største batteriene på 624 kWh.
Scania Pilot Partners oppgave er sammen med kunder å teste ut og videreutvikle ny teknologi før den går i serieproduksjon. Pilot Partner har også et særskilt og overordnet ansvar for support og dialog med kunden som bruker bilene.

Kommer i januar
Scania åpner for å konfigurere og bestille nye elektriske lastebiler med MCS fra januar. Det store fremskrittet med MCS-lading er ladehastigheten. Når leveransene av biler med MCS-lading starter, vil de kunne lade med inntil 1000 ampere eller 750 kW. Etter hvert vil ladehastigheten for hvor stor effekt bilene kan ta imot økes.
Med ladehastigheten som er tilgjengelig på lanseringstidspunktet, vil Scanias lastebiler med de største batteripakkene kunne lades fra 20 til 80 prosent på under 30 minutter. Det åpner for å kunne kjøre med større totalvekter over lengre distanser også med elektriske lastebiler uten å bruke mer enn de lovpålagte pausene til å lade.
Valgmuligheter
Bilene som skal leveres fra lanseringen av MCS og fremover, vil få MCS-kontakten plassert rett bak forhjulet på førersiden av bilen. Det er den samme plasseringen som CCS2-kontakten har hatt, og for disse bilene vil CCS2-kontakten bli flyttet i bakkant av batteripakken på høyre side av bilen.
I fremtiden til det komme en kombinert kontakt som passer både MCS og CCS2 og være plassert bak forhjulet på førersiden.
