Forberedte fjellovergangen for vinteren

Da vi kjørte over Hardangervidda fra vest til øst tidligere i høst, var Presis Vegdrift og Geilo Tomteservice i ferd med å fullføre oppsettingen av noen tusen brøytestikker på den ca. 15 kilometer lange strekningen av riksvei 7 fra Halne, på grensen mellom Vestland og Buskerud, til Haugastøl.

Strekningen over fjellet som Presis Vegdrift har driftskontrakt på er totalt 42 km, og er en del av veidriftskontrakten selskapet signerte med Statens vegvesen for to år siden. Femårskontrakten omfatter 471 kilometer riksvei, pluss 78 kilometer gang- og sykkelvei i Hardanger, Sogn og Voss, og som blant annet består av fire fjelloverganger og verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen.

Tore Skogheim fra Geilo Tomteservice pigger hull til de fem-seks meter lange trestammene som brukes som brøytestikker over Hardangervidda. Olav Johan Dale har jobben med å løfte brøytestikkene ut av hengeren og plassere dem i hullet. (Foto: Njål Hagen)

Tore Skogheim fra Geilo Tomteservice pigger hull til de fem-seks meter lange trestammene som brukes som brøytestikker over Hardangervidda. Olav Johan Dale har jobben med å løfte brøytestikkene ut av hengeren og plassere dem i hullet. (Foto: Njål Hagen)

Fem-seks meter

Arbeidet med å sette ned de fem-seks meter lange brøytestikkene gjøres av arbeidslaget som består av Olav Johan Dale, Olav Rosseland, Jon Kåre Hovden (alle tre fra Presis Vegdrift), Tore Skogheim, Geilo Tomteservice, og Espen Brattli, som driver enkelpersonforetak, og er innleid både til denne jobben og brøyting om vinteren. Det er for øvrig også Geilo Tomteservice.

Annonse

Olav Johan Dale forteller at de begynte for et par uker siden, og blir ferdige i løpet av de neste par-tre dagene.

Arbeidet består i å sette ned nye brøytestikker på hele den ca. 15 kilometer lange strekningen, pluss å bytte ut ødelagte på resten av fjellovergangen.

Arbeidslaget jobber raskt og det går ikke lang tid mellom hver gang skilter og lysregulering må flyttes på. (Foto: Njål Hagen)

Arbeidslaget jobber raskt og det går ikke lang tid mellom hver gang skilter og lysregulering må flyttes på. (Foto: Njål Hagen)

Samkjørt arbeidslag

Arbeidslaget er godt samkjørte hvor alle har sin oppgave. Først i rekka er Tore Skogheim og hans Cat M314F hjulgraver med påmontert pigghammer. Han siger fremover og pigger hull til brøytstikka. Så løfter Olav Johan Dale brøytestikka ut av hengeren og setter den ned i hullet. Rett bak følger Jon Kåre Hovden i hjulgraveren Volvo EW160E med en henger full av sand. Sanden henter han ut i pusseskuffa som han plasserer i behagelig arbeidshøyde slik at Espen Brattli enkelt kan hente ut sand og fylle i hullet rundt brøytestikka. På den måten sikrer de at brøytstikka står riktig og fast i hullet. Til slutt kommer Olav Rosseland med reflekstape som han fester på brøytestikka og sørger for at alle refleksene kommer i samme høyde.

Vi blir overrasket over hvor raskt arbeidslaget jobber, og det tar ikke lang tid før de må stoppe opp for å flytte skiltene og lysreguleringen som står i hver ende av arbeidsområdet. Da vi forlater dem, kan de se ned til Haugastøl, noe som forteller dem at nå gjenstår det bare å sette ned noen få hundre brøytestikker og så er veien klar for vinteren.

Arbeidslaget består av fem menn som har hver sin oppgave – pigge, sette ned brøytestikka, frakte sand, fylle sand i hullet rundt brøytestikka og sette på reflekstape. (Foto: Njål Hagen)

Arbeidslaget består av fem menn som har hver sin oppgave – pigge, sette ned brøytestikka, frakte sand, fylle sand i hullet rundt brøytestikka og sette på reflekstape. (Foto: Njål Hagen)

(Artikkelen var på trykk i Anleggsmaskinen nr. 8-2024)