Mye av skogen her i landet ligger slik til at den er utilgjengelig for hogst. Løsningen er utbygging av flere og bedre skogsveier. MEF mener tilskuddene til dette må økes, ikke reduseres slik tilfellet er i 2020.
Taggede innlegg tømmer
Ønsker egen tiltakspakke for skogsentreprenørene
En tiltakspakke nå vil koste staten mindre enn hvis en stor andel skogsentreprenører må innstille driften.
Prøveordning med tømmervogntog opptil 74 tonn starter i år
Stortinget har bedt regjeringen om et prøveprosjekt med tømmervogntog med totalvekt opp mot 74 tonn. Målet er mer konkurransekraft og mindre klimagassutslipp.
Tre årsaker til at tømmer vrakes
Først sorteres tømmer av hogstmaskin- og lassbærerfører. Senere gjøres den siste utsorteringen av virkesmåleren. Vraket tømmer er tapte penger. Her er de tre viktigste årsakene til at tømmer vrakes i måling.
Spesialbygd hjullaster for tømmerhåndtering
Pon Equipment overleverte nylig en spesialbygd Cat 980M hjullaster til Begna Bruk AS. Maskinen er spesialbygd etter ønske fra kunde med stokkeskyver.
Moelven velger Drammen som eksporthavn til Europa
Moelven Pellets AS og Drammen havn har signert en fem års avtale om årlig eksport av 80.000 tonn pellets til […]
Norges første sagbruk med røntgensyn
Moelven Våler er først ute i Norge med røntgensortering av tømmerstokkene. Det gir sagbruket en unik innsikt i hva tømmeret passer best til.
Mjøstårnet vant arkitekturpris i New York
Verdens høyeste trehus er tildelt Gull under prisutdelingen New York Design Awards 2018.
Legger ned Moelven Are AS
Styret i Moelven Are AS har besluttet å avvikle driften i Spydeberg. Aktiviteten flyttes til andre enheter i Wood-divisjonen. 21 medarbeidere blir berørt.
Røntgensortering av tømmer
Moelven Våler AS i Braskereidfoss blir det første sagbruket i Norge med røntgensortering av tømmer.
Verdens høyeste trehus tåler brann
Mjøstårnet blir verdens høyeste trehus. Men hva om det begynner å brenne?
Vil øke effektiviteten i skogen
En mer effektiv datahåndtering i skogen kan gi en kostnadsbesparelse på 5000 kroner per gjennomsnittsdrift.
Markedet er bra – prisene dårlige
De som driver i skogen har liten grunn til å gråte over markedet. Prisene er derimot sørgelige saker. Det er disse to enige om. Vet du forresten hva som reddet situasjonen da markedet knaket etter nedleggelsen av Tofte i 2014?
Vil utnytte verdien i tømmeret bedre
Du blir målt på plussminus tre kroner i driftspris. Men hva med de 15-20 kronene du kan ha kappet vekk?
Flere fylkesveier åpnes for 60 tonn totalvekt
Fra 1. oktober kan tømmerbiler med last opp til 60 tonn kjøre på et større antall fylkesveier i Hedmark som tidligere hadde lavere vektgrense.
Tømmerdrift med taubane
Norges topografi innbyr ikke alltid til (lønnsom) tømmerdrift. Bratte lier uten veitilgang gjør store skogarealer utilgjengelig for konvensjonelle hogstmaskiner. Taubane er en løsning.
Dobler tilskuddet til kai- og tømmerterminaler
I statsbudsjett for 2016 er det bevilget 46 mill. kroner til utvikling av kai- og tømmerterminaler – en dobling fra 2015.
Innovativ tømmerhogst langs kysten
Med en enorm lekter – eller skogplattform – har den lille bedriften Energihogst kanskje skutt gullfuglen.