Taggede innlegg pukk

Tester 0-4 maskinsand i frostsikringslag

Maskinsand 0-4 er en telefarlig masse. Den produseres i store mengder, men kan i dag ikke brukes i veibygging. Et prosjekt på NTNU har testet om den likevel kan brukes i frostsikringslag. Resultatene så langt ser lovende ut.

Ønsker mer bruk av kortreist stein

Store mengder stein tas ut fra tunneler og kjøres rett i deponi. Samtidig blir mye knust stein i verdifulle pukkfraksjoner kjørt over store avstander. Et prosjekt med blant andre Veidekke og SINTEF har undersøkt problemet og foreslår nye løsninger og verktøy.

Stort og tungt i Østfold

Fredheim Maskin – som i år fyller 15 år – overgikk seg selv da de inviterte til Oktoberdager for 10. gang.

Ny lab-tjeneste på Sørlandet

Reddal Sand AS, som holder til like utenfor Grimstad, er første aktør på Sørlandet sertifisert til å gjennomføre kommersielle lab-analyser av tilslag til betong og asfalt.

– På tide med kvalitet også i grøfta

Det er en klar sammenheng mellom kvalitet på jobben som utføres og typen oppfyllingsmasser som benyttes i grøfter for det norske vann- og avløpsnettet.

Venter opptur for resirkulerte masser

Resirkulering av gammel masse er et hett tema om dagen. Norske Nordic Bulk leverer utstyr til renseanlegg, og sitter midt i det som tegner til å bli en opptur for resirkulering av gravemasser. 

Skanska kjøper 60% av LA Pukk AS

Som et ledd i Skanska Industrial Solutions vekststrategi i Norge, kjøper selskapet 60 prosent av LA Pukk AS på Løten.

Ulovlige overskuddsmasser

– Mye av overskuddsmassene som omsettes i det åpne markedet i dag er ulovlige og skader samfunnet, bransjen og konkurransevilkårene.

Ny «lett» kjeftknuser

Trenger du en grovknuser som skal flyttes mye? Nye Portafill 9000JC veier under 30 tonn. Hengesikten passer rett på en kommende finknuser.

Her blir vraket Alta-skifer knust til byggbar pukk

Flere millioner tonn ligger og venter. Klart til å knuses til byggemasser og tilslag. Byråkrati, papirmølle og konsesjon? Neida, her var det bare å få tak i knusemaskin og sette i gang. CE-merking av sluttproduktet er alt som trengs.

Styrer pukkverket fra hjullasteren

NCC har gjort noen smarte, digitale grep i Helle sandtak. Hele produksjonen styres av én mann med mobil.

Pukkverk var kun minutter fra dødsulykke

NRK var på besøk for opptak til Barne-TV. Etter salven gikk de inn i tunnelen for å se på knusingen. Snart ble barna syke av gassforgiftning. Franzefoss Pukk var svært nær en katastrofe.

Hel-elektrisk ”knusetog”

Fredheim demonstrerer heftig Keestrack hybridoppsett. Fire enheter i kjede knuser i to trinn og leverer seks ferdige fraksjoner. Hele greia går på strøm eller diesel.

Utsatt konsesjon for masseuttak

DMF trenger fem-seks år på å behandle alle søknader om konsesjon. Men til da drives masseuttak fullt lovlig. Konsesjonsfristen er nemlig utsatt til direktoratet kommer seg gjennom bunken. Men det er to betingelser.

Driver masseuttak ulovlig

Entreprenørfirmaet Hoel og sønner AS driver masseuttak og pukkverk i strid med mineralloven. Det samme gjør 1 000 andre. Årsak: Treghet hos myndighetene.

Så mange pukkverk mangler CE-merking

Har du et pukkverk som mangler CE-merking? Raska på. Nå varsler myndighetene strengere tilsyn. Se hvor mange som er i faresonen.

Nå skal også pukken CE-merkes

Eierne av 531 pukkuttak har fått brev fra DiBK. I løpet av året må de ha sørget for CE-merking av all pukk til veibygging og tomter.

Vil se nærmere på f3-kravet

Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell.  Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…

Forvirrende finstoffkrav i den øverste massen

Avretting eller forkiling? Håndbok og prosesskode har ulike krav til finstoffinnhold i 0-32 knust masse. De forskjellene kan koste mye penger hvis man ikke er oppmerksom.

– 8/11 er en grunnleggende ustabil pukk

8/11 er ikke bare unødig dyr som grøftepukk. Den er også mindre egnet til rørgrøfter. Og ”selvkomprimerende” er den i alle fall ikke. Bare spør Per Dugstad.