Taggede innlegg klima

Grønn massetransport på Fornebubanen

Gunnar Knutsen AS har utvidet sin maskinpark med ti nye biogass-lastebiler, hvorav flere er i drift på Fornebubanen. Dette markerer starten på selskapets store satsning på bærekraft og miljøvennlige løsninger.

Strør vinterglatte Oslo-veier med resirkulert strøgrus

Hvert år strøs vinterglatte veier og fortau i hovedstaden med titusenvis av tonn strøgrus som kastes i deponi påfølgende vår. For første gang tar Oslo i bruk resirkulert grus som gir store miljøgevinster.

Forlenger klimasamarbeid

Miljøstiftelsen ZERO og Nye Veier fortsetter sitt samarbeid for grønn omstilling av anleggsbransjen. En ny, treårig samarbeidsavtale mellom virksomhetene er nå signert.

Oppnår mer bærekraftig massehåndtering

Massehåndtering medfører ofte enorme klimagassutslipp. I prosjektet fylkesvei 120 Storgata i Lillestrøm har det vært jobbet målbevisst for oppnå en mer bærekraftig massehåndtering.

Gammel skole blir til vei

Den tidligere tekniske fagskolen i Stavanger er ferdig sanert. Drøye 12 000 tonn revet betong fra vegger, gulv og tak i skolebygget skal gjenvinnes og brukes til veibygging. Men ikke i Norge.

Nye Veier krever CEEQUAL-sertifisering

Nye Veier stiller krav om CEEQUAL-sertifisering av alle kommende vei- og anleggsprosjekter. Blant disse er den nye veistrekningen E18 Tvedestrand-Bamble.

Veidekke la Norges første miljøasfalt

– Dette må være den viktigste asfaltkilometeren som er lagt i Norge i dette årtusenet, sier direktør Martin Holmqvist i Veidekke Asfalt.

Lanserer klimanøytral asfalt

Etter flere års forskning og utvikling har Skanska utviklet en klimanøytral asfalt for det kommersielle markedet.

Verdens første batteridrevne borerigg tatt i bruk i Bergen

Boreriggen fra Liebherr er den første i verden av sitt slag. Etter en kort prøveperiode i Tyskland, er den batteridrevne boreriggen nå i gang på NCC-prosjektet Mindemyren for Bybanen utbygging.

Fossilfri steinlegging på historisk grunn

Midt i sentrum av Trondheim ligger den litt bortgjemte Peter Egges Plass. Der, hvor byens aller første kirke ble bygget for over 1000 år siden, finner vi nå byens aller første fossilfrie anleggsplass.

Vil øke gjenbruk av betong

Avfallsforskriften endres: Det blir enklere å gjenvinne betongavfall fra bygg- og anleggvirksomhet. – Vi roper hurra for at Klima- og miljødepartementet endelig har sluttbehandlet en forskrift som bransjen har etterspurt – og blitt lovet – i mange år, sier Sverre Huse-Fagerlie i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

7 av 10 maskiner elektriske innen 2030

Flere elektriske maskiner, mer biodiesel og bedre logistikk. Slik mener Miljødirektoratet at anleggsbransjen skal kunne bidra til å kutte utslipp av klimagasser i Klimakur 2030.

Statens vegvesen varsler flere klimakrav i veiprosjekter

Vil ha flere og kraftigere el-maskiner, miljødeklarasjoner på stål, betong og asfalt. Forventer klimabudsjett, og frister med CO2-bonus til de som leverer utslippsfritt. Statens vegvesen strammer til med klimakrav i prosjekter.

Skrinlegger veiprosjekter – planter trær

I den nye byrådserklæringen i Oslo, skrinlegges de planlagte veiprosjektene E18 Vestkorridoren og E6 Oslo Øst. Byrådet vil heller bedre støyskjermingen, innføre lavere fartsgrenser og plante flere trær.

Tre utslippskutt i anleggsbransjen

Tre grep kan føre til store utslippskutt i anleggsbransjen. To er godt i gang. Den tredje står øverst på næringens ønskeliste, og kan gi de største kuttene. Nylig inviterte MEF klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til klimamøte på anlegg hos Marthinsen & Duvholt AS.

Stort miljøengasjement i anleggsbransjen

Miljø sto i fokus da Bane NOR, Statens vegvesen og Nye Veier arrangerte bransjedag i Oslo i mai. Over 200 deltagere fikk høre hva de store byggherrene hadde å si om temaet.

Første med ”grønnere propan”

Ramirent er først ut i bygg- og anleggsbransjen med bruk av BioLPG, en form for ”grønnere propan”. Selskapet har inngått kontrakt om kjøp av testleveranse med Kosan BioMix.

– Må plantes mer skog

Planting av skog på gjengroingsarealer er et effektivt og nødvendig klimatiltak. Dette er hovedkonklusjonen i en ny prosjektrapport fra miljø- og landbruskdirektoratet.