Bane NOR konkurranseutsetter arbeidet med drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen fra 2021. Skal gi mer drift og vedlikehold for pengene.
Taggede innlegg drift
Automatiske brøytestikker blir regional industri
RoadTech har utviklet en robot på lastebil for utsetting og innhenting av brøytestikker. Nå går gründeren inn i et industrisamarbeid med flere bedrifter i Møre og Romsdal. Senere i år kommer en skiltvaskeautomat i lignende konsept.
Ny skrape for chevronbelter
Vanskelig å holde chevronbelter – eller «traktorbelter» – rene? Sjekk denne nye skrapen.
Alle SVVs driftskontrakter samlet på ett sted
Statens vegvesen har laget en oversikt over konkurranser som divisjonen Drift og vedlikehold planlegger å lyse ut de neste to årene. Den oversikten finner du her.
Snarvolds heftige kantklipper
En rekvisitt fra «Mad Max»? Nei, dette er maskinentreprenør Jan Arne Snarvold ute på jobb. Han kapper greiner og trær fra veikantene med en svært effektiv sag. Den har han utviklet selv.
Nye koronatiltak på riksveiene
430 nye koronamillioner til utbedringer på riksveiene skal sikre aktivitet i anleggsbransjen utover høsten.
Fokus på drift- og vedlikeholdskontrakter
For maskinentreprenørene har drift- og vedlikeholdskontrakter i lengre tid vært preget av misnøye, økonomiske tap og krangler med byggherren. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) utarbeider nå en egen policy for disse kontraktene, som forhåpentligvis vil komme medlemsbedriftene til gode.
SVV: – Drift er en samfunnskritisk funksjon
Statens vegvesen med klokkeklart budskap: Veinettet er en samfunnskritisk funksjon som vil bli prioritert. Beredskapsplaner er klare. Viktige veistrekninger går foran mindre viktige. Små utbyggings- og vedlikeholdstiltak kan måtte vike for å opprettholde driftskapasitet.
125 år med ploger og utstyr
I år er det 125 år siden Hans Oskar Mähler grunnla selskapet vi i dag best kjenner som plogprodusenten Mählers. Feirer seg selv med stor fest i fabrikken.
Bjørn Laksforsmo direktør for drift og vedlikehold i SVV
Bjørn Laksforsmo er ansatt som direktør for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Stillingen er nyopprettet for den nye landsdekkende divisjonen.
Lyser ut driftskontrakter på nær 600 millioner på Sunnmøre
Møre og Romsdal fylkeskommune har lyst ut to drifts- og vedlikeholdskontrakter. Til sammen 934 kilometer fylkesvei, med varighet fem år. Forventet kontraktsverdi totalt 590 millioner kroner.
Reparerer permanent med kald asfalt
Dette gjengen står bak EZ Street Asphalt, en type kald asfalt som er ny på det norske markedet nå. Opprinnelse fra USA, der den har vært på markedet siden midt på 90-tallet.
Én Metrac maskin til mange oppgaver i Tønsberg
Tønsberg kommune Bydrift gikk til innkjøp av en Reform Metrac H7 X i fjor høst. Siden den gang har maskinen holdt kommunens gress- og kunstgressbaner i orden – sommer og vinter.
Strekker seg lenger
Man må ikke nødvendigvis ha større maskin for å nå langt. Her har Volvo Maskin og Øveraasen samstemt maskin og utstyr. Denne L70H-en kan gå med kantklipper som rekker nesten åtte meter ut.
Fra MGF til redskapsbærere
Njål Hagen går fra MGF til leverandør. Sigurd Stave Maskin AS har fått en ny produktansvarlig for redskapsbærere og feiemaskiner.
Løvaas Maskin skal holde Bergen ren
Løvaas Maskin skal levere renhold i Bergen sentrum. Har signert ny avtale med ansvar for kosting og søppelhåndtering i gater og smau. (Oppdatert)
Jernbanedriften konkurranseutsettes
Mer jernbane for pengene er målet når Bane NOR deler jernbanenettet opp i ti kontraktsområder hvor drift og vedlikehold konkurranseutsettes.
Første driftskontrakt fra Nye Veier
For første gang legger Nye Veier en driftskontrakt ut i markedet. Anskaffelsen skal sørge for drift av samtlige av selskapets åpne veistrekninger frem mot 2023.
Skiller ut drift og vedlikehold i eget selskap
Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4500 medarbeidere overføres til det nye selskapet.