Taggede innlegg veibygging

Måler asfalttykkelse uten å bore

Ved hjelp av det som kan minne om en metalldetektor kan man nå måle nøyaktig tykkelse på asfaltdekker – helt uten boring.

Nærmer seg kjempekontrakt med Nye Veier

Styret i Nye Veier AS har innstilt at Veidekke Entreprenør AS skal få bygge ny E6 mellom Arnkværn og Moelv i Hedmark. En kontrakt på 2,3 mrd. kroner (eks. mva.).

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Har bedt Hæhre bygge helt til Saltfjellet

De to nordligste parsellene på E6 Helgeland Nord kunne bli tatt ut for å spare penger. Det skjer ikke. Nå har TE BetonmastHæhre fått grønt lys helt til Saltfjellet.

Rydder vei for ny E6

Mens trafikken dundrer forbi på E6-en ved siden av, sitter skogsoperatørlærling Jonas Brobakken i en hogstmaskin og fjerner tre for tre lekende lett. Snart blir det plass til å bygge flere felter på den trafikkerte veien.

Kan bygge 30 prosent billigere

Det er muligheter for store kostnadskutt i norsk veibygging. Tidlig involvering av entreprenør er en vesentlig faktor.

Ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter

Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner.

Hæhre får tunneljobb i Telemark

Styret i Nye Veier AS har tildelt Hæhre Entreprenør AS jobben med oppgradering og bygging av nye tunnelløp i forbindelse med ny E18 Langangen-Rugtvedt.

Tre OPS-finalister

Statens vegvesen tar med Skanska Norge, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt videre i konkurransen om OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten–Elverum.

I hjertet av veimuseet

«Adgang forbudt»-skiltet på døra er strøket over og erstattet med et hyggelig «velkommen inn». For nå inviteres publikum inn i det aller helligste i Norsk vegmuseum på Lillehammer.

Hæhre bygger ny E6 Kolomoen-Arnkvern

Er du i Vikersund? Vær oppmerksom på lavtflygende sjampiskorker. Hæhre Entrenør AS har fått kontrakt verdt 1,8 milliarder med Nye Veier AS på E6 Kolomoen-Arnkvern.

Fergefri E39 – ny film

Fergefri E39 er Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt. Se den nye, animerte filmen om prosjektet her.

Saggrenda bru tar form

Den over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru blir et landemerke i den historiske gruvegrenda sørvest for Kongsberg.

Rogfast vedtatt

Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.

Syv vil bygge OPS-vei

Det er mer enn ti år siden sist gang et veiprosjekt ble lagt ut som et OPS (offentlig-privat samarbeid). Nå har syv grupperinger meldt interesse for OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum.

Måler bæreevnen på E134

Med spesialutstyr for såkalt platebelastning måles veiunderlagets bæreevne før asfaltering.

Får ikke bygge med tynnere frostsikring

Nye Veier søkte tidligere i år om å benytte svensk regelverk for å dimensjonere overbygning og frostsikring på nye E6 Kolomoen-Ensby. Vegdirektoratet avslår søknaden.

Norsk vind i Google-seilene

I Rogaland bygges nå en av Norges største vindparker. Hele 50 vindturbiner, ca. 100 meter høye, skal reises i et 25 km² stort område. Og Google skal kjøpe all strømmen.

Nye Veier valgte Hæhre

Nye Veier går videre med Hæhre Entrepreneør AS på utbyggingen av E18 Rugtvedt-Dørdal. Hæhres tilbud er på NOK 1.8 mrd. (eks. mva.).

Milliondryss til gang- og sykkelveier

– Vi ønsker å ta bedre vare på myke trafikanter, og derfor bevilger vi nå 122 millioner kroner til gang- og sykkelveier i 2017.