Taggede innlegg veibygging

Fremtidens brobyggere

Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.

NCC tildelt første Rogfast-kontrakt

NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største…

En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga. 

– Ikke aktuelt å utsette veiprosjekter

Norske entreprenører avsto fra den store E39-kontrakten pga mangel på folk. Aktiviteten vil øke ytterligere framover, men for byggherre Nye Veier AS er det uaktuelt å utsette eller stykke opp prosjekter.

MEF satser i Nordland

Nordland har blitt utpekt som en av vinnerne i norsk samferdsel for tida, med mange store prosjekter enten i gang eller på trappene. Ikke så rart kanskje, at Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig opprettet distriktskontor i Bodø.

Nytt sluk mot oversvømmelser

Statens vegvesen og Ulefos har utviklet et «kjeftesluk», som skal kunne håndtere store mengder regnvann. 

Måler asfalttykkelse uten å bore

Ved hjelp av det som kan minne om en metalldetektor kan man nå måle nøyaktig tykkelse på asfaltdekker – helt uten boring.

Nærmer seg kjempekontrakt med Nye Veier

Styret i Nye Veier AS har innstilt at Veidekke Entreprenør AS skal få bygge ny E6 mellom Arnkværn og Moelv i Hedmark. En kontrakt på 2,3 mrd. kroner (eks. mva.).

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Har bedt Hæhre bygge helt til Saltfjellet

De to nordligste parsellene på E6 Helgeland Nord kunne bli tatt ut for å spare penger. Det skjer ikke. Nå har TE BetonmastHæhre fått grønt lys helt til Saltfjellet.

Rydder vei for ny E6

Mens trafikken dundrer forbi på E6-en ved siden av, sitter skogsoperatørlærling Jonas Brobakken i en hogstmaskin og fjerner tre for tre lekende lett. Snart blir det plass til å bygge flere felter på den trafikkerte veien.

Kan bygge 30 prosent billigere

Det er muligheter for store kostnadskutt i norsk veibygging. Tidlig involvering av entreprenør er en vesentlig faktor.

Ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter

Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner.

Hæhre får tunneljobb i Telemark

Styret i Nye Veier AS har tildelt Hæhre Entreprenør AS jobben med oppgradering og bygging av nye tunnelløp i forbindelse med ny E18 Langangen-Rugtvedt.

Tre OPS-finalister

Statens vegvesen tar med Skanska Norge, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt videre i konkurransen om OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten–Elverum.

I hjertet av veimuseet

«Adgang forbudt»-skiltet på døra er strøket over og erstattet med et hyggelig «velkommen inn». For nå inviteres publikum inn i det aller helligste i Norsk vegmuseum på Lillehammer.

Hæhre bygger ny E6 Kolomoen-Arnkvern

Er du i Vikersund? Vær oppmerksom på lavtflygende sjampiskorker. Hæhre Entrenør AS har fått kontrakt verdt 1,8 milliarder med Nye Veier AS på E6 Kolomoen-Arnkvern.

Fergefri E39 – ny film

Fergefri E39 er Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt. Se den nye, animerte filmen om prosjektet her.

Saggrenda bru tar form

Den over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru blir et landemerke i den historiske gruvegrenda sørvest for Kongsberg.

Rogfast vedtatt

Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.