Taggede innlegg Statens vegvesen

MEF-sjefen irettesetter regionvegsjef Naimak

– Naimak pynter på virkeligheten! Entreprenører kan gå konkurs fordi Statens vegvesen opererer med tillegstekst og holder igien oppgjør, sier MEF-direktør Julie Brodtkorb.

Fremtidens brobyggere

Nylig fikk 51 fjerdeklassinger omvisning med OKAB og lokale entreprenører i Kongsberg. Alt takket være godt samarbeid, ildsjeler og positiv innstilling.

SVV setter nye driftskontrakter på vent

Fylker skal slå seg sammen til regioner. Hvem skal da være ansvarlig for driftskontrakter? Det vil Statens vegvesen undersøke. Har satt nye driftskontrakter på vent.

NCC tildelt første Rogfast-kontrakt

NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største…

En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga. 

Romsdal-entreprenør må parkere utstyret

Indre Romsdal har vært oppdelt i mindre driftskontrakter i fem år. Fra neste år blir det én stor kontrakt igjen. Dermed mister Eide & Frilund AS muligheten til å by. – Ikke entydig om mindre kontrakter er mer kostnadseffektivt eller gir bedre kvalitet, begrunner Statens vegvesen.

SVV vil ikke stille krav om elektroniske tennere

Statens vegvesen har i et internt rundskriv bestemt at etaten ikke skal kreve elektroniske tennere på etatens prosjekter. Tennsystem skal være entreprenøren valg. – Overraskende og rart, sier lederen i Bransjerådet for fjellsprengning om SVVs begrunnelse. Nye veier AS krever elektroniske tennere i alle kontrakter. 

Verdens nordligste barveistrategi?

Trodde du sort asfalt vinteren gjennom var forbeholdt de store veiene på Østlandet? Langt ifra. Så langt nord som i Bodø kjører Vegvesenet såkalt barveistrategi – med suksess.

Helikopter og radar mot snøskred

I Lavangsdalen sør for Tromsø vil Statens vegvesen i vinter kontrollere og utløse potensielle snøskred med helikopter. Og neste vinter kommer snøskredradaren.

Nytt sluk mot oversvømmelser

Statens vegvesen og Ulefos har utviklet et «kjeftesluk», som skal kunne håndtere store mengder regnvann. 

Lys i tunnelen ved Kongsberg

Mandag 18. september var endelig gjennomslag i Moanetunnelen, den første av i alt fire tunneler på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda, som går gjennom Kongsberg.

Har bedt Hæhre bygge helt til Saltfjellet

De to nordligste parsellene på E6 Helgeland Nord kunne bli tatt ut for å spare penger. Det skjer ikke. Nå har TE BetonmastHæhre fått grønt lys helt til Saltfjellet.

Kan bygge 30 prosent billigere

Det er muligheter for store kostnadskutt i norsk veibygging. Tidlig involvering av entreprenør er en vesentlig faktor.

Oppgraderer Norges travleste fergekaier

NRC Group er tildelt oppdraget med å oppgradere fergekaiene i Moss. Fergesambandet Moss-Horten er landets travleste målt i antall biler.

Tre OPS-finalister

Statens vegvesen tar med Skanska Norge, Strabag/Acciona og Veidekke/Sundt videre i konkurransen om OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten–Elverum.

Saggrenda bru tar form

Den over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru blir et landemerke i den historiske gruvegrenda sørvest for Kongsberg.

Rogfast vedtatt

Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.

Syv vil bygge OPS-vei

Det er mer enn ti år siden sist gang et veiprosjekt ble lagt ut som et OPS (offentlig-privat samarbeid). Nå har syv grupperinger meldt interesse for OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum.

Måler bæreevnen på E134

Med spesialutstyr for såkalt platebelastning måles veiunderlagets bæreevne før asfaltering.

Får ikke bygge med tynnere frostsikring

Nye Veier søkte tidligere i år om å benytte svensk regelverk for å dimensjonere overbygning og frostsikring på nye E6 Kolomoen-Ensby. Vegdirektoratet avslår søknaden.

Miljøkravene kommer

Vegvesenet vil begynne å stille krav om mer miljøvennlig anleggsdrift i sine kontrakter. MEF har innspill.