Taggede innlegg pukk

Ny «lett» kjeftknuser

Trenger du en grovknuser som skal flyttes mye? Nye Portafill 9000JC veier under 30 tonn. Hengesikten passer rett på en kommende finknuser.

Her blir vraket Alta-skifer knust til byggbar pukk

Flere millioner tonn ligger og venter. Klart til å knuses til byggemasser og tilslag. Byråkrati, papirmølle og konsesjon? Neida, her var det bare å få tak i knusemaskin og sette i gang. CE-merking av sluttproduktet er alt som trengs.

Styrer pukkverket fra hjullasteren

NCC har gjort noen smarte, digitale grep i Helle sandtak. Hele produksjonen styres av én mann med mobil.

Pukkverk var kun minutter fra dødsulykke

NRK var på besøk for opptak til Barne-TV. Etter salven gikk de inn i tunnelen for å se på knusingen. Snart ble barna syke av gassforgiftning. Franzefoss Pukk var svært nær en katastrofe.

Hel-elektrisk ”knusetog”

Fredheim demonstrerer heftig Keestrack hybridoppsett. Fire enheter i kjede knuser i to trinn og leverer seks ferdige fraksjoner. Hele greia går på strøm eller diesel.

Utsatt konsesjon for masseuttak

DMF trenger fem-seks år på å behandle alle søknader om konsesjon. Men til da drives masseuttak fullt lovlig. Konsesjonsfristen er nemlig utsatt til direktoratet kommer seg gjennom bunken. Men det er to betingelser.

Driver masseuttak ulovlig

Entreprenørfirmaet Hoel og sønner AS driver masseuttak og pukkverk i strid med mineralloven. Det samme gjør 1 000 andre. Årsak: Treghet hos myndighetene.

Så mange pukkverk mangler CE-merking

Har du et pukkverk som mangler CE-merking? Raska på. Nå varsler myndighetene strengere tilsyn. Se hvor mange som er i faresonen.

Nå skal også pukken CE-merkes

Eierne av 531 pukkuttak har fått brev fra DiBK. I løpet av året må de ha sørget for CE-merking av all pukk til veibygging og tomter.

Vil se nærmere på f3-kravet

Statens vegvesens seksjon for veiteknologi rydder opp i forvirring om finstoffkrav i knust fjell.  Vil helst ha knust asfalt i forkiling. Kan akseptere knust fjell, hvis bare…

Forvirrende finstoffkrav i den øverste massen

Avretting eller forkiling? Håndbok og prosesskode har ulike krav til finstoffinnhold i 0-32 knust masse. De forskjellene kan koste mye penger hvis man ikke er oppmerksom.

– 8/11 er en grunnleggende ustabil pukk

8/11 er ikke bare unødig dyr som grøftepukk. Den er også mindre egnet til rørgrøfter. Og ”selvkomprimerende” er den i alle fall ikke. Bare spør Per Dugstad.

– Misbruk av ressurser

Christoffer Bruserud mener kommunene misbruker ressurser og sløser med penger når de bruker 8/11 i VA-grøfter. Peker på én kommune på Østlandet som versting.

Kritisk til pukk-praksis

Norsk Bergindustri misliker at kommunene bruker korte pukkfraksjoner som 8/11 og 11/16 i grøft.

Kan gjenvinne 1,5 millioner tonn i året

Blandede gravemasser tømmes i den ene enden. I den andre henter samme tippbil et lass gjenvunnet pukk. Bli med på Veldes nye gjenvinningsanlegg på Sandnes. 

– Dyrt for et lite firma

CE-merkingen var grei skuring. Prosedyren med godkjenning av masseuttaket er vesentlig mer omfattende. Og dermed dyrere. – Det er mye for et lite firma, sier Helge Eliassen. 

Advarer mot uklare finstoff-krav

– Anbudsgrunnlagene fra Statens vegvesen er uklare når det gjelder pukkens finstoffinnhold. Husk nedknusingen, sier Vidar Tjervåg.

DirMin etterlyser søkere

Deadline for kravet om godkjenning av masseuttak over ti tusen kubikk utløp ved nyttår. Men fortsatt er det mange som ikke har søkt.

Etterspurte stein- og asfaltnerder

Veiteknisk Institutt utfører en rekke ulike tjenester innenfor stein- og asfaltbransjen, bl.a. dokumentasjon av tilstand og kvalitet. Nå som all pukk skal CE-merkes, håper de å få hendene fulle.

Kun «kortreist pukk» er CE-fritatt

Skal pukken i et anlegg være CE-merket eller ikke? Det spørs hvor den kommer fra. Pukk knust av stein fra det samme anlegget er fritatt. Alt annet skal CE-merkes.

Forstår ikke vitsen med CE-merking

– Hallo, hva er vitsen? Maskinentreprenører står i telefonkø hos DiBK. Åsmund Skåland er en av dem som ikke skjønner vitsen med CE-merking av pukk.