Stjerneinnrykk i pickupklassen

Mercedes-Benz har fylt igjen et gapende hull i modellprogrammet. Pickupen X-klasse er lansert. Med 190 hk og 3,5 tonn hengervekt går rett i krigen mot Amarok, Ranger og Hilux. Under skallet har den teknologi fra en gammel kjenning.

HEMSEDAL: Mercedes-Benz har en stigende stjerne i nyttebilmarkedet. Sprinter og Vito har solide markedsandeler.

Tross høye priser foretrekkes MB av nyttebilbrukere som kjører mye og langt.

I vår bransje er 4×4 pickuper mye brukt. Volkswagen, Isuzu, Toyota, Ford, Nissan og (litt) Mitsubishi har løftet klassen til oppunder 5 000 solgte biler pr år.

Denne klassen har Mercedes-Benz ikke hatt så mye som en hjulmutter med i. Før nå.

Lanseres i november

Mercedes-Benz, med mye Nissan Navara i seg.

I slutten av november lanseres den nye klassen på det norske markedet. Det er bare et år siden den ble vist som konseptbil, og så sent som sist juni var det global avduking i Sør-Afrika.

I rekordfart er de altså nå klare til å sende biler ut på markedet.

Den rekordhøye hastigheten fra konseptbil til lanseringskjøring i norsk fjellvann skyldes bare delvis rask produktutvikling.

Modifisert Nissan Navara

Mercedes har ikke hatt så mye som en hjulmutter med i pickupklassen, før nå.

En viktig årsak til ligger i teknologien bak den prestisjetunge og premium-duftende Mercedes-overflaten. Der er det mye Nissan Navara av siste generasjon.

Mercedes sin utviklingsavdeling har gjort det til en MB med eget interiør og en del eget utvendig design. Også i det tekniske er det gjort en del endringer: Forsterket ramme, større sporvidde, lavere tyngdepunkt og en egen multilink bakaksel. Motorer og drivlinje ellers er som Nissan Navara.

Bilen produseres på den samme fabrikken ved Barcelona som også bygger Nissan Navara.

Fra Pure til Power

Mercedes X-klasse interiør

INTERIØRET: Umiskjennelig Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz X-klasse kommer i tre utstyrsversjoner.

«Pure» er den enkleste, med plastdørk og stålfelger. Den mest påkostede er «Power» med LED-lys, 18″ hjul, kunstskinn (!) interiør, tosone klimaanlegg og den karakteristiske touchpaden man kjenner fra andre MB-modeller til styring av underholdning og navigasjon.

Et 360 graders kamera leveres som ekstrautstyr med en «parkeringspakke». Dette er ikke bare et ryggekamera, men også til hjelp ved kjøring forover under vanskelige forhold.

Mercedes touchpad

Tochpaden t.h. er som i andre MB-modeller. Annerledes måte å bruke info-systemet på. Knotten t.v. foran girspaken velger mellom 2H, 4H og 4L.

Her ser man bilen ovenfra, som man kjenner fra lastebil og en del maskiner. Systemet virker i hastigheter opptil 30 km/t.

Motorene

I første omgang leveres den i en X220d 163 hk versjon med manuelt gir og en X250d 190 hk versjon med syv trinns automat og 450 Nm. Sistnevnte ventes å bli den store volummodellen.

190 hk-versjonen tar også «full» tilhengervekt på 3,5 tonn, i motsetning til sin lillebror.

Begge motorer kommer fra Nissan. En 190 hk Power koster 509 000 eks mva før man begynner å krysse av på ekstrautstyrslisten, mens «rakafant-versjonen» med 163 hk starter på 415 000 eks mva.

Manuell 4Matic

4matic må velges manuelt. Foreløpig.

Alle X-klasse som selges i Norge vil være med firehjulstrekk. Mercedes-Benz kaller dette for «4Matic».

I realiteten det samme innkoblingsbare 4×4-systemet som på Nissan Navara, der 2H, 4H og 4L velges med en vriknott.

Sperre på bakakselen og nedoverassistent (DSR) hjelper til når føret blir tøft.

Toppmodell neste år

Dørken bak setene er akkurat like praktisk som i andre pickuper.

Til neste år kommer versjonen som for alvor kan ta opp kampen mot de største versjonene av Ford Ranger og VW Amarok.

Da kommer X 350d med Mercedes-Benz sin egen 258 hk V6-diesel med 7G-tronic automatgirkasse og 550 Nm. Den har også full 4Matic permanent og automatisk firehjulstrekk. Prisen på den er ikke klar.

Traktorvei og elvekryssing

Vi fikk prøve nye X-klasse en dag, på kombinert underlag av vinterlig traktorvei, lett elvekryssing, lette fjellveier og landevei på Hemsedalsfjellet.

Det er litt lite kjøring til å danne seg det mest solide inntrykket. Men den kjører bra, og vi merker oss spesielt at den virker godt støyisolert. Når man setter seg inn bak rattet får man like mye «Mercedes-følelse» i X250d som man gjør i en påkostet versjon av MB Vito.

Sikter høyt

Bertel O. Steen sikter høyt med nye Mercedes-Benz X-klasse. Importøren peker på Amarok og Hilux – «og kanskje Ford» – som de nærmeste konkurrentene, og nevner tall som tyder på ambisjoner om å innta øvre del av salgsstatistikken i pickupklassen.

X-klasse ligger for høyt over Isuzu D-Max og Mitsubishi L200 i pris til at de er å anse som konkurrenter. Importøren tror også at en del som i dag kjører andre MB-modeller vil velge X-klasse, og at den dermed vil bidra til at hele klassen vokser ytterligere.