En koloss i jern og betong

Hele 3300 tonn betong gikk med da de to 89 meter lange buene på Saggrenda bru, på den nye E134 Damåsen-Saggrenda, ble støpt i helga.

Og det er bare 1/8 av all betongen som går med til å bygge hele den 307 meter lange og nesten 24 meter høye brua over Kobberbergselva i Saggrenda. Når brua er ferdig, er den totale vekten av betong i hele brukonstruksjonen økt til om lag 26 500 tonn betong. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Fire biler på plass samtidig og fire støpeslanger i aktivitet på en gang. (Foto: Kjell Wold)

Fire biler på plass samtidig og fire støpeslanger i aktivitet på en gang. (Foto: Kjell Wold).

Kilometervis med jern

Den er også spekket med armeringsjern. Det utgjør nærmere 550 kilometer med jern med totalvekt på minst 1500 tonn. I tillegg skal det brukes 160 spennkabler som også veier sin vekt i tonn.

Brudekke i 10 etapper

Selve brudekket som det foreløpig bare er støpt en lengde av, skal støpes i 10 etapper totalt. Her snakker vi også om enorme volum og solide supervektklasser.

Her fra støpemaratonen på fredag. (Foto: Kjell Wold).

Her fra støpemaratonen på fredag. (Foto: Kjell Wold).

200 lastebiler

Buene på Saggrenda bru rager om lag 20 meter over bakken på det høyeste og blir det mest iøynefallende på den 307 meter lange brua over Kobberbergselva i Saggrenda på ny E134  Damåsen-Saggrenda. Det måtte nesten 200 lastebillass med betong til for å fylle de to enorme buene på brua.

Fakta buene på Saggrenda bru:

  • Høyde: 20 meter
  • Bredde: 4,4 meter
  • Tykkelse: 1,65 meter
  • Vekt: Ca. 3300 tonn
  • Lengde: 89 meter