Scania girer opp tre systemer for bedre drift av lastebil

Å drive med lastebil handler om mer enn bare å kjøpe og kjøre bilen. Norsk Scania girer nå opp systemer som bidrar til bedre lastebildrift.

Produsenter av lastebiler og anleggsmaskiner er nå minst like opptatt av ”connectivity” som av selve bilen/maskinen.

Les også: Scania XT – nyhet for Xtra Tøffe forhold

Tre systemer for bedre drift

Også Scania har sine systemer som skal hjelpe eier og sjåfør til å få bedre business ut av lastebilen:

  1. Tacographservice (fartsskriver-service) holder kontroll på kjøre- og hviletiden, gjennom kommunikasjon med fartsskriver. Norsk Scania har ca 2 000 firmakort inne i dette systemet. Her registreres informasjon fra fartsskrivere i lastebiler. Informasjonen går inn i rapporter til eiere, og det går automatisk ut informasjon ved brudd på kjøre- og hviletiden.
  2. Fleet Managment System (FMS). Eierens flåteovervåkingssystem, der man kan ha kontroll på hvor bilene befinner seg, fordele lass, følge med på forbruk osv. FMS er installert på Scania lastebiler levert siden 2012, og det er opp til eier å ta det i bruk.
  3. Fleetcare. Fleksibelt vedlikehold. Dette er det nyeste systemet, og er nå i testfase i Norge. Ett bussselskap og to lastebilselskaper er foreløpig i test. Systemet overvåker bilen og tilpasser servicebehov etter driften. Kalles inn til service ved behov. Gjør det også mulig å planlegge vedlikehold, sånn at man er sikker på å ha bilen tilgjengelig når det trengs mest.

– Fleetcare er i testfase nå. Det blir tilgjengelig for alle biler som har FMS. Det er et system som passer bra for de som ikke er store nok til at de har sin egen lastebiladministrasjon, sier John Lauvstad i Norsk Scania.