Her er Volvos første steg 5-motor

Seks sylindre, åtte liter, opptil 320 hk. Volvo har akkurat hatt premiere på sin første steg 5-motor. Vedlikehold foregår mens motoren kjører. Kommer snart til en skogs- og anleggsmaskin nær deg.

JØNKØPING, SVERIGE: I 2019 kommer neste trinn på utslipsstigen. Da trer kravene i steg 5 i kraft. Den viktigste forskjellen er etter det vi vet strengere krav til utslipp av partikler.

På Elmia Woods, som foregår denne helgen i Sverige, har Volvo Penta hatt premierevisning av sin første motor som oppfyller de kommende kravene. Den var «vinklet» mot skogsmaskiner i første omgang.

For alle maskiner

Når steg 5 kommer vil kravene gjelde for alle typer maskiner som ikke går på vei. Inkludert anleggsmaskiner. Som med steg 3 og 4 er det de største motorene som kommer først.

Les også: Gjør klart til steg 5

Motoren som ble vist på Elmia Woods er en sekser på åtte liter, som leverer 160-235 kW.

Utslippskrav i steg 5

NOx: Under 0,4 g/kWh

Dieselpartikler (PM/DPM): Under 0,015 g/kWh

Partikkel antall (PN): Under 1×10¨12/kWh

Vedlikehold under drift

– Motoren er utstyrt med et nytt system for avgassbehandling, med utslippsnivåer som lever opp til kravene for steg 5. Motoren er kraftfull selv på lave turtall. Det gir produktivitet og drivstoffeffektivitet, samtidig som støynivået rundt motoren er lavt, sier teknisk sjef Johan Carlsson i Volvo Penta.

Volvo legger stor vekt på enkelhet i utviklingen av den nye motoren. Det skal være enkelt å installere den, bruke den og vedlikeholde den. Den er i følge pressemeldingen utstyrt med et system som vedlikeholder motoren under selve driften. Mens motoren jobber, altså. Dette for å gi minimalt med stopptid.

For skogsmaskiner – og andre

Pressemeldingen gir ingen ytterligere informasjon om hva dette vedlikeholdssystemet består i, eller øvrig teknisk informasjon om den nye motoren.

– Den passer spesielt godt for skogsmaskiner. Men passer også for materialhåndtering i andre bransjer, gruver, jordbruk med flere. Over alt der man behøver en motor med effektiv lastrespons, som fordeler effekten optimalt, sier teknisk sjef Johan Carlsson i pressemeldingen.