I hjertet av veimuseet

«Adgang forbudt»-skiltet på døra er strøket over og erstattet med et hyggelig «velkommen inn». For nå inviteres publikum inn i det aller helligste i Norsk vegmuseum på Lillehammer.

Norsk vegmuseum eies og drives av Vegdirektoratet og har et nasjonalt ansvar for norsk veihistorie. I forbindelse med at museet fyller 25 år i år åpnet nylig den helt nye utstillingen DRIFT, som tar for seg alt som publikum vanligvis ikke får innsyn i. Utstillingen er såkalt temporær, men den blir sannsynligvis stående et par-tre år.

Museet fyller 25 år i år, og snart starter byggingen av et eget kjøretøyhistorisk museum på samme område. Veivalsen i forkant er antatt årsmodell 1933 og produsert av engelske Wallis & Steevens. Den ble gitt til museet av A/S Sigurd Hesselberg i 1991. (Foto: Runar F. Daler).

Museet fyller 25 år i år, og snart starter byggingen av et eget kjøretøyhistorisk museum på samme område. Veivalsen i forkant er antatt årsmodell 1933 og produsert av engelske Wallis & Steevens. Den ble gitt til museet av A/S Sigurd Hesselberg i 1991. (Foto: Runar F. Daler).

Direktøren for Norsk vegmuseum, Geir Stormbringer, sto for den offisielle åpningen av utstillingen. (Foto: Runar F. Daler).

Direktøren for Norsk vegmuseum, Geir Stormbringer, sto for den offisielle åpningen av utstillingen. (Foto: Runar F. Daler).

Omfattende

– Vi har siden 1992 hatt nasjonalt ansvar for Norges veihistorie. På de 25 årene har museet utviklet seg svært raskt og i veldig positiv retning. Når vi nå skulle lage en ny temporærutstilling, var det naturlig å vise litt av den aktiviteten som Norsk vegmuseum har hatt gjennom disse 25 årene. Og den er ganske omfattende og sammensatt, sa Geir Stormbringer, direktør for Norsk vegmuseum, under den offisielle åpningen av utstillingen i april.

Laget av egne ansatte

Museumsdirektøren hadde litt betenkeligheter underveis i planleggingen, men er strålende fornøyd med resultatet.

– Jeg var litt skeptisk til dette prosjektet til å begynne med, fordi det var litt vanskelig å ta fatt i. Vanligvis lager vi jo ikke utstillinger med ting som vi kan plukke fra egne magasiner. Da vi før jul fikk pallene med materialer – nok til å bygge flere bolighus av – og utstillingen skulle åpne i april, var jeg også litt redd vi ikke skulle rekke det. Men etter en fantastisk innsats fra samtlige av museets ansatte har vi fått utstillingen på plass. Vi har kjøpt noen få tjenester, men stort sett er hele produksjonen laget av egne ansatte, og jeg må si jeg er imponert over hva vi har fått til, sa direktøren.

Publikum kan bl.a. utforske og studere museets arkiv for foto, film, kart og dokumenter. (Foto: Runar F. Daler).

Publikum kan bl.a. utforske og studere museets arkiv for foto, film, kart og dokumenter. (Foto: Runar F. Daler).

Seks nisjer

– Vi driver med vanvittig mye som publikum ikke får se til vanlig. Utstillingen presenterer denne virksomheten gjennom seks nisjer, forklarte Frode Børfjord til Anleggsmaskinen. Han er fagsjef for bevaring, forskning og formidling ved museet.

Museet driver med vanvittig mye som publikum ikke får se til vanlig, ifølge Frode Børfjord, fagsjef for bevaring, forskning og formidling ved museet. (Foto: Runar F. Daler).

Museet driver med vanvittig mye som publikum ikke får se til vanlig, ifølge Frode Børfjord, fagsjef for bevaring, forskning og formidling ved museet. (Foto: Runar F. Daler).

– Publikum kan studere gjenstander fra lukkede magasiner. De kan utforske museets arkiv for foto, film, kart og dokumenter, som vi for øvrig har et ønske om å få digitalisert. Videre kan publikum besøke et restaureringsverksted og de kan få innblikk i Kongevegen over Dovre og Kongevegen over Filefjell. Norsk vegmuseum driver jo også med forvaltning av historiske veier i Norge, og Kongevegen over Filefjell fikk nylig EUs Kulturminnepris for 2017, fortalte Børfjord.

– Til slutt kan publikum besøke et eget arkeologirom, hvor de får se at veibygging fører til mange viktige arkeologiske funn. Statens vegvesen er faktisk en av de største oppdragsgiverne for arkeologi i Norge. Det er også tre arkeologer her ved museet, deriblant direktøren selv.

Bygger nytt museum

Norsk vegmuseum har anslagsvis 40-50 000 besøkende i året (det telles ikke nøyaktig, da det er gratis inngang), og det ventes i hvert fall ingen nedgang i besøkstallet med den nye utstillingen på plass.

Her kan man få et innblikk i hverdagslivet i en gammel, tradisjonell arbeidsbrakke. (Foto: Runar F. Daler).

Her kan man få et innblikk i hverdagslivet i en gammel, tradisjonell arbeidsbrakke. (Foto: Runar F. Daler).

– Hovedutstillingen er nok det som trekker flest mennesker hit, men også fjellsprengermuseet er populært. Nå som vi også har fått det nasjonale kjøretøyansvaret, skal vi i tillegg bygge et eget kjøretøyhistorisk museum her. Byggestart er allerede 11. juni i år, samme dag som vi skal arrangere en stor jubileumsfest her, fortalte Frode Børfjord.

– Denne temporærutstillingen blir stående til det nye kjøretøyhistoriske museet er satt opp og i drift. Det kan ta to-tre år før vi er der, men utstillingen er såpass omfattende og interessant at jeg tror den tåler å stå så lenge, avsluttet direktør Geir Stormbringer.

Tidenes motordag

Byggestart for det nasjonale kjøretøyhistoriske museet er 11. juni. Da skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og veidirektør Terje Moe Gustavsen ta det første spadestikket. Alle kjøretøyentusiaster inviteres til begivenheten. Her vil motorsykler, biler, lastebiler, busser, traktorer, og andre kjøretøyrelaterte ting vises fram. Det blir gratis konsert, kjøretøykåring og matservering. Innkjøring på utstillingsplassen fra klokka 9 om morgenen. Museet åpner kl. 10 og arrangement varer fra 12 til 16. Det er gratis inngang og gratis parkering.