Ekstra trøkk i bommen med Acculinder

Ta en titt på den grønne, ekstra bomsylinderen. Den kan spare opptil 40 prosent diesel, mener far og sønn Myhre.

Den kalles Acculinder. Språklig interesserte lesere vil ane at det er satt sammen av akkumulator og sylinder. Løsningen består av en ekstra bomsylinder og en boks montert bakpå overvogna. Ved bom ned lades trykk fra sylinderen inn i boksen, og hentes ut igjen som ekstra løftehjelp ved bom opp. Det hele foregår ved hjelp av gass under trykk.

Mindre diesel – mer kapasitet

– Det sparer diesel og øker kapasiteten. Vi kan kjøre med halv gass, og likevel beholde løftekapasiteten som på full gass. Det sparer 30-40 prosent diesel. Det høres løye ut, men det er helt sant, bedyrer Per Jørgen Myhre.

Han patenterte Acculinder-prinsippet helt tilbake i 2002, og har testet det ut på egne maskiner i driften av Myhre Maskin AS på Stord. Nå har sønnen Per Joar overtatt mye av det daglige i driften. De to håper å vekke interessen for Acculinder hos norske entreprenører.

Ingen nyhet

Det er ingen nyhet, dette. Myhre senior har holdt på med dette siden 2005, og Anleggsmaskinen skrev om løsningen i 2008. Siden har hybrid-begrepet fått sterkere fotfeste, og Myhre satser ufortrødent videre på Acculinder.

– Vi har solgt og levert systemer til Nederland. Men norske entreprenører er lunkne. Jeg håper de skal våkne og oppdage systemet, sier Myhre.

Prisen? 100 000 kroner for Acculinder til en 14-tonner.