Texas Ranger med «Full Delta»

 

Den er bredere, høyere og tøffere i trynet enn en standard Ford Ranger. Med ”Full Delta” får en allerede god pickup et solid løft, bokstavelig talt.

Ford Ranger er en av premium-konkurrentene på det norske pickup-markedet. Ikke minst med den største motoren, på 3,2 liter og 200 hk.

Pimpet pickup

Noen nøyer seg ikke med standard bil, men vil ta et ekstra skritt med forbedring av bilen. Den mest opplagte forbedringen av en 4×4 er å gjøre den enda bedre rustet til å overvinne hindringer utenfor veien.

For de som vil kjøpe en fiks, ferdig optimalisert og opptøffet Ford Ranger er det Delta som gjelder. Med komponenter fra tyske Delta bygger Østfold-firmaet Lafinto AS Ford Ranger om til en vassere og tøffere bil. En full Delta-ombygging består i at karosseriet løftes hele 100 mm fra ramma, og det monteres fete skjermutbyggere i bilens farge. Begge deler er for å gi plass til 305/60-18 dekk på 18×9” felger. Ombyggingen øker bilprisen med drøyt 143 000 kroner

Langtur på varierte veier

Ford Ranger Delta anleggsområde

Testrunden omfattet blant annet kolonnekjørt fjellovergang og anleggsområder. Her nær Farsund. (Foto: Jørn Søderholm)

Jeg hadde gleden av å kjøre den bilen på en ukeslang tur som omfattet Østlandet, Vestlandet og Sørlandet.

Kjørekomforten i Rangeren er helt i øvre sjikt av pickupene. De store hjulene gjør bilen hakket bedre enn standard bil å kjøre i landeveisfart , til tross for den økte høyden på bilen.

Selv timesvis på E18 i ”rekke-ferga-hjem-til-helga”-hastighet var like mye en fryd som kjøring inne på anleggsveier og –områder, og en kolonnekjørt RV 13 over Vikafjellet.

I tillegg til Delta-ombyggingen med løft og hjul var testbilen utstyrt med offroadpakke med elektrisk diff-sperre på bakaksel samt beskyttelsesplater under motor, girkasse og dieseltank, en adaptiv cruisekontroll med trafikkskiltgjengkjenning og filskiftevarsling, dieseldrevet motorvarmer og noe så praktisk som et 230V strømuttak bak. Sistnevnte fikk jeg ikke prøvd, men til en kostnad av 500 spenn hadde jeg jaggu bestilt det om jeg skulle hatt en sånn bil.

Rapcab med halvannen hytte

Gode forseter.

Plassmessig ville jeg foretrukket en dobbelcab-versjon i stedet for Rapcab-versjonen med halvannen hytte og de små ”selvmordsdørene” i bakkant av fordørene. Det hadde gitt mer plass til ”inne-gods”, samt en mer lastevennlig dørk bak forsetene.

Jeg fant meg godt til rette i stolene time etter time, og satt ikke med følelsen av å mangle eller savne noe.

Infotainment-systemet i nyeste generasjon Ford er noe av det best og mest lettbrukte jeg har vært borti.

Terningkast 6

Testresultater:

Ford Ranger Delta 2017

  • Motor: 3,2 l TDCi, diesel, 200 hk, 470 Nm, 6 tr aut
  • Forbruk: 1,0 l/mil
  • Totalvekt: 3200 kg
  • Nyttelast: 993 kg
  • Hengervekt: 3500 kg

Pris: Kr 590 000 (ferdig ombygget, inkl mva)

Vi liker

  • Infotainment-systemet
  • Kjørekomfort
  • Ok pris på ferdig ombygget bil
  • 3,5 tonns hengervekt
  • Fantastisk lys av Lazer Triple R 750 LED ekstralys!

Vi liker ikke

  • Litt tørst
  • Snau nyttelast
  • Trangt og lite lastevennlig bak setene (i Rapcab-versjon)

Oppsummering

En ekte arbeidsbil, for folk som liker bil. Har alt du kan ønske deg av framkommelighet og robusthet, er deilig tøff i trynet og samtidig en god bil å kjøre langt og lenge i. Det hadde ikke gjort noe med et par hundre kilo til i nyttelast. Og husk å vurdere behovet for "innelast" før du velger dobbelcab eller Rapcab.