Nå står plogfestet rett i chassiset – også på Scania

Mählers nye plogfeste Scania Nextgen ligner på Volvos to år gamle løsning. Se hvorfor.
Den svenske plogprodusenten Mählers har i samarbeid med Scania utviklet en helt ny type plogfeste for den nyeste generasjonen lastebiler som ble lansert høsten 2016.

Innviklede krav

Kravspesifikasjonen for det nye plogfestet var en smule innviklet, men takket være selskapets utviklingsavdelinger er nå alle ønsker avklart. Blant annet var kravet at det såkalte bufferstaget som normalt løper under lastebilen, skulle bort.

På Scania har til nå kun de øvre boltene på plogfestet stått i forkant av ramma, mens de nedre har vært forankret bakover gjennom et bufferstag. Enten i foraksel eller som Mählers har gjort de siste 10-12 årene: I braketter skrudd i ramma i forkant av forakselen.

Men nå er det slutt på den løsningen.

Rett i ramma

Plogprodusenten Mählers har i samarbeid med Scania utviklet en helt ny type plogfeste for Scanias nyeste lastebiler. (Foto: Mählers).

Plogprodusenten Mählers har i samarbeid med Scania utviklet en helt ny type plogfeste for Scanias nyeste lastebiler. (Foto: Mählers).

– Scania har på Nextgen sluppet en løsning der plogfestet i sin helhet står rett i chassiset. Det er en løsning Volvo har hatt et par år. Det har vært et godt samarbeid mellom selskapene, og vi er stolte av at vi som første plogleverandør kunne levere plogfestene til Scanias nye generasjon lastebiler, sier markeds- og salgssjef Roar Wehn i Mählers.

Dermed økes bakkeklaringen. Dette innebærer også at festet kan sitte igjen, selv om lastebilen ikke må brukes til ploging. Men når den nedre innfestingen har blitt borte, så har det også medført en annen endring førerne må være oppmerksom på: Fjæring hvis man treffer en hindring.

All fjæring i plogen

– All fjæringen er flyttet ut på plogen. Når det ikke er noen fjæring i brøytefestet, så må føreren være oppmerksom på hva som fjærer hvis det blir stopp mot en hindring, sier Wehn.

På nyere ploger er det i stor grad ivaretatt av selve plogen: Nedre del av plogene fra mange leverandører er utført i en fjærende stålkvalitet. Det skyldes ikke minst at det er et krav på alle ploger som leveres og brukes i EU.

EU-krav

EU-standarden EN 13021 krever nemlig at plogen skal kunne passere en 50 mm høy hindring i 40 km/t uten at det blir bråstopp.

– Dette er av hensyn til trafikksikkerheten. En brøytebil eller -maskin som bråstopper i 40 km/t kan gå i grøfta eller hoppe sidelengs og skade andre trafikanter, sier Wehn.

Dette EU-kravet er ikke innført i Norge. Alle Mählers ploger er produsert i henhold til det kravet, ettersom de har all sin produksjon i Sverige.

Den treakslede trekkeren er solgt og bygget av Norsk Scania på Bardufoss, og levert til daglig leder Roy Reinholdt i Balsfjord Maskin og Servicetjenester AS (BMS).