Fra «drop-out» til tre fagbrev

Glenn Birger Kvernø (26) var en «skoletaper» og fullførte så vidt ungdomsskolen. I dag har han to fagbrev og er på vei mot et tredje.

Det er mange eksempler på skoleelever som ikke finner seg til rette i den teoribaserte skolen, og ønsker seg mer praktiske oppgaver. Glenn Birger var en av disse, og han tok selv tak for å gjøre alvor av ønskene. Hans historie gikk som en farsott på Facebook på slutten av fjoråret, da arbeidsgiveren Hitra Anleggsservice delte sine betraktninger. Saken ble sett over en halv million ganger, den fikk 25.000 likes og 700 kommentarer. At temaet engasjerer, er det altså ingen tvil om.

«Det kan være sånn at 10 pluss 10 er vanskelig, men hvis det er snakk om 10 gravemaskiner og 10 dumpere, så blir det med ett mye lettere.»

Tatt store steg

– For ca. 10 år siden tok en ekstremt skolelei 14-15 åring kontakt med oss for å høre om muligheten til å få utplassering fra skolen. Det begynte med én til to dager per uke i to år. Etter endt skolegang, fortsatt like drittlei, begynte han fast hos oss i 2008, skrev daglig leder i Hitra Anleggsservice, Anders Glørstad, på Facebook.

– Gutten har tatt store steg og på den tiden virkelig stått på for å nå de målene han har satt seg. Mange trodde ikke da han gikk ut skolen, at han åtte år senere skulle inneha to fagbrev, ett i vei og anlegg og ett som anleggsmaskinfører, og fått bergsprengersertifikatet. Dette er et bevis på at de som havner utenfor de A4-rammene skolen er opptatt av å skape, har store muligheter hvis de virkelig vil, skrev han.

– Er man interessert, så lærer man også teorien etter hvert, sier Glenn Birger Kvernø. (Foto: Erik Waldum).

– Gjør meg stolt

Bedriftslederen har klare oppfatninger om hvorfor dette temaet engasjerer så mange.

– Det er jo mange personer i denne kategorien i bransjen, og en historie som denne viser at det går an å få det til likevel, bare man vil det nok. Det er ofte lettere å gjennomføre ting som man ikke får «tredd nedover hodet», sier han.

– Når man ikke liker skolen, blir det fort vanskelig. Men når man snur om tankegangen og ser at det er relevant for det man driver med, da blir det fort litt enklere. Det kan være sånn at 10 pluss 10 er vanskelig, men hvis det er snakk om 10 gravemaskiner og 10 dumpere, så blir det med ett mye lettere. Når det gjelder Glenn Birger så hadde vi jo mer eller mindre gitt ham opp med tanke på utdanning og fagbrev. At han da, nærmest på eget initiativ, kommer tilbake og tar både ett og to – og snart tre – fagbrev, i tillegg til bergsprengersertifikatet, så gjør det meg stolt.

«Nei, skolen har jeg aldri likt. Sitte inne og styre med teoretiske ting; det har liksom aldri interessert meg.»

Opptatt av maskiner

At han ikke akkurat var noe skolelys, legger ikke Glenn Birger Kvernø skjul på.

– Nei, skolen har jeg aldri likt. Sitte inne og styre med teoretiske ting; det har liksom aldri interessert meg. Men jeg ser jo i ettertid at jeg kanskje kunne ha fulgt med litt mer, sier han åpenhjertig til Anleggsmaskinen. Derimot har han bestandig vært opptatt av maskiner.

– Jeg vokste opp på gård med traktorer, og jeg har alltid hatt lyst til å kjøre store maskiner. Da jeg var 13-14 år hadde jeg sommerjobb hos Anders Glørstad og Hitra Anleggsservice, og jeg ble utplassert der én til to dager i uka det siste året på ungdomsskolen. Jeg begynte på videregående, på bygg og anlegg, men det var utrolig kjedelig. I stedet fikk jeg fast ansettelse hos Anders, hvor jeg fikk kjøre maskin av og til, men var mest «grøtftkall». Derfor tok jeg etter hvert maskinførerbevis og fikk senere lærlingkontrakt via OKAB. Jeg mangla noen fag og skulle egentlig ta noen eksamener for å kunne korte ned læretida. Men jeg møtte ikke opp, så det endte med at OKAB trakk hele kontrakten og jeg måtte i stedet ha fem års erfaring for å kunne ta det som privatist, forteller han.

Handler om interesse

Senere har han tatt fagbrev som privatist både som anleggsmaskinfører og i vei- og anleggsfaget. Like før jul fikk han også bergsprengersertifikatet, og snart skal han melde seg opp til fagprøve i fjell- og bergverksfaget. Hvordan har han så hatt funnet motivasjon til dette?

– Det handler vel mest om interesse. Er man interessert, så lærer man også teorien etter hvert. Anders har også hjulpet meg en del med teorien, blant annet regning – vi har sittet en del kvelder på kontoret. Nå er det vel bare fjell og bergverk jeg mangler, så kan jeg gjøre alt mulig, sier Glenn Birger fornøyd.

«Glenn Birgers historie er et godt bevis på at alt er mulig, bare man selv vil.»

– Mektig imponerende

Opplæringskonsulent OKAB Sør-Trøndelag, Erik Waldum, hadde ansvaret for å følge opp Glenn Birger i læretida, og har også fulgt ham gjennom privatisteksamener. Selv om Glenn Birger ikke fulgte den opprinnelige planen som var lagt opp, er Erik svært imponert over hva han har fått til som praksiskandidat og privatist.

– Glenn Birgers historie er et godt bevis på at alt er mulig, bare man selv vil. Han vil snart inneha tre ulike fagbrev, samt bergsprengersertifikat. Det er mektig imponerende, spesielt av en så skolelei gutt, sier han.

– Likevel ønsker jo vi i OKAB at så mange som mulig gjennomfører utdanningen den tradisjonelle veien via skoleverket. Vi har en god skole her i landet, selv om den naturligvis ikke er perfekt og aldri vil passe for absolutt alle. Men det er godt se at det faktisk finnes en mulighet også for dem som ikke finner seg til rette på skolen, avslutter han.