Først med ny versjon av bestselger-graver

Dette er Norges første serie-6-versjon av Hitachi ZX135US, en svært populær korthekket 15-tonner. Det er også den aller første Hitachien hos BN Entreprenør AS.

TRONDHEIM: Like utenfor Sirkus Shopping på Leangen i Trondheim går nå Norges første ZX135US-6, Hitachi beltegraver med korthekk.

Grunnarbeidene til et av Norges største NAV-kontorer er i full gang. Totalt skal bygget utgjøre cirka 10 000 kvadratmeter, hvor av kontorlokalet er cirka 8 000 kvadratmeter. Utleier og utbygger er Realinvest AS. Betonmast Trøndelag AS er hovedentreprenør på området, mens BN Entreprenør AS står for grunnarbeidene.

Ny maskin på anlegget

Blank og fin i lakken. (Foto: Nasta)

Blank og fin i lakken. (Foto: Nasta)

En dag i begynnelsen av desember beltet en korthekket «drøyt 15-tonner» inn på området. Blank og fin i den Hitachi-oransje lakken, men ellers et nokså dagligdags syn.

Skjønt, dette var alt annet enn dagligdags. Det var tvert imot en premiere, på flere plan. Det framgår av en pressemelding fra Nasta AS.

For det første var dette norsk premiere for nyeste versjon av en av Nasta AS sine store bestselgere: ZX135US-5 er nå lansert i ny serie 6.

Dermed heter den ZX135US-6, ja.

Populær vektklasse

Korthekkere i den størrelsesklassen fra alle merker er svært populære hos norske maskinentreprenører.

– Korthekkeren har vært en svært populær maskin. De siste årene har denne maskinmodellen alene stått for cirka 15 prosent av vårt totale maskinsalg. Det er ingen tvil om at denne maskinen vil fortsette å være populær i ny drakt også, sier markedsansvarlig Jannike Vestrum Hansen i Nasta AS.

Sammen med kollega Kim Jørgen Moe var hun i Trondheim i forbindelse med overleveringen av denne første maskinen til kunden.

100 endringer

I følge Hitachi er det gjort over 100 små og store designendringer fra serie 5 til serie 6. Nastas folk er spente på reaksjoner fra eiere og førere.

Det første eksemplaret av ZX135 US i serie 6 gikk til BN Entreprenør AS.

Det er faktisk den aller første Hitachien der på bruket. Selskapet ble etablert tilbake i 1973, og har i dag 85 ansatte. Entreprenøren har for tiden prosjekter som strekker seg fra Møre til Finnmark.

Bedriften har rammeavtaler med en rekke store kunder som Statskraft, TrønderEnergi og Statoil.

Korthekk til bygraving

En god del av BN Entreprenørs oppdrag foregår sentralt i Trondheim. Derfor har bedriften mange korthekkmaskiner i stallen. Firmaet har en sterk miljøprofil, og er opptatt av å ha en moderne og ny maskinpark som tilfredsstiller alle miljøkrav i bransjen.

– Det var derfor avgjørende for handelen at Hitachi og Nasta kunne levere en maskin med korthekk som oppfyller utslippskravene steg 4, understreker prosjektleder Thomas Pedersen.

Godt førsteinntrykk

Maskinfører Terje Iversen er godt fornøyd med førsteinntrykket, sies det i pressemeldingen. Han skal kjøre maskinen på dette prosjektet på Leangen til jobben er ferdig om 3-4 måneder.

Den erfarne maskinføreren har jobbet 13 år i firmaet. Han har heller mager erfaring med Hitachi, men etter et par dagers kjøring liker han den nye ZX135US-6.

– Den er veldig presis og god å kjøre. Den er enkel å sette seg inn i. Hytta er oversiktlig, uten unødvendig dill-dall. Jeg liker dessuten at den er enkel å manøvrere, sier Iversen.

– Hva med service og ettersyn?

– Maskinen er kompakt, men likevel veldig servicevennlig, sier Iversen.

Avbrenning av filter

Eksosrensingen foregår med tilsetning av Adblue. Dette systemet har et eget filter som krever avbrenning cirka hver 30. time. Dette er ikke et dieselpartikkelfilter, men et filter knyttet til Adblue-systemet.
– Denne brenningen går helt automatisk. Maskinfører vil ikke merke noe til brenningen. Systemet har fungert svært godt og helt problemfritt på de tidligere maskinene vi har levert. Så vi er trygge på at BN Entreprenør AS får et produkt som virker optimalt, legger maskinselger Kim Jørgen Moe til.

– Hvorfor Hitachi? – Vi var klare for å teste noe nytt. Prosessen endte med at firmaet investerte i en Hitachi ZX135US-6. Nasta har et godt rennomme innad i bransjen, og vi er fornøyde med samarbeidet så langt, sier prosjektleder Thomas Pedersen.