Katta klore, for en tippbil!

Denne Scania-dumperen skal gå i Sibir, av alle steder. Det unike designet er signert «Svempa» Bergendahl.

De fleste som har holdt på med lastebil mer enn 14 dager kjenner til Sven-Erik Bergendahl. Eller bare «Svempa».

Spesialdesign basert på Scania

Sven-Erik Svempa Bergendahl og Jan Richter

Sven-Erik «Svempa» Bergendahl (t.h.). Her sammen med sin sjefdesigner Jan Richter. (Foto: Stig Almquist)

Svensken (77) har designet og bygget utallige spektakulære lastebilkreasjoner. Oftest basert på Scania.

Nå har han satt navnet sitt på «Black Claw», en dumper som skal gå i Sibir. Det er en Scania P400 6×6. Teknisk er den temmelig lik P450-ene Stangeland kjøpte i våres.

Scanias artikkel sier lite om hvilken jobb bilen skal gjøre, ut over at den skal bidra i en kort veibyggingssesong i Sibir. Med det valgte designtemaet skal den kanskje lastes av en Cat..?

14 + 2 kubikk dumperkasse

Ekstremt påbygg

14 kubikks dumperkasse, utvidbar til 16. Doble tippsøyler, eksosoppvarming og hydraulisk vibrasjon.

Påbygget er en 14 kubikks dumperkasse, som kan utvides med to kubikkmeter med forhøyede sider.

Doble tippsøyler sørger for tippen, mens eksosoppvarming og hydraulisk vibriasjon sørger for at massen ikke fryser eller setter seg fast i kassa under transport.

Bilen ruller på voksne 16.00R20 dekk, som skal sikre grep i en klinete, halvtint sibirsk permafrost.

Så store hjul krever tilpasning i chassis, uten at det spesifiseres akkurat hvilke tilpasninger det er.

Bilen veier 16,7 tonn tom, og laster 18,3 tonn.

A propos Scania: Vi var nylig på Scanias demosenter i Södertälje. Der fikk vi se og prøvekjøre den nye generasjonen Scania lastebiler. Vår rapport derfra kommer i septemberutgaven.

Bestill abonnement nå (hvis du ikke allerede er abonnent), så får du det bladet når det kommer ut.