Ny generasjon Scania

Scania lanserer sin nye generasjon lastebiler med brask og bram. Den kan gå 150 000 kilometer før oljeskift.

Ti år, 20 milliarder svenske kroner og 10 millioner kjørte kilometer i testing.

Det er ikke småtterier Scania har lagt ned i utvikling av sin nye generasjon lastebiler. Resultatet av utviklingen er nå klart, og vises på Elmia Lastbil i Södertälje.

Største investering

– Det er den største investeringen i vår 125 år lange historie, sier Scanias toppsjef Henrik Henriksson i en pressemelding.

Den første lanseringen skjedde med en ”sosiale-medier-vennlig” direktesending på nettvideo fra Paris. Scania har lenge bygget opp spenningen mot lanseringen, som skjedde tirsdag kveld.

Videoen under viser hele direktesendingen, nesten en time lang. (Artikkelen fortsetter under videoen).

Egentlig er det ”bare” hytta og interiøret som er nytt. Hyttas utvendige design er modernisert og har fått bedre aerodynamikk, men med den umiskjennlige Scania-identiteten i behold.

Bedre førermiljø

Førermiljøet innvendig har blitt bedre, blant annet som følge av et mer kompakt dashbord.

Sikkerheten for føreren har blitt bedre, spesielt i tilfelle velt: Scania har nemlig som første lastebilfabrikant installert sidekollisjonsputer i hytta.

Tekniske elementer som motorer og drivlinje har blitt fornyet underveis. Den nye Scania blir omtrent som dagens Euro 6-biler under hytta.

Sparer fem prosent diesel

Scania langtransport

Kommer først for langtransport. Senere for anlegg. (Foto: Scania)

Scania lover imidlertid fem prosent lavere dieselforbruk på den nye generasjonen. Dels på grunn av bedre aerodynamikk, dels på grunn av justeringer i motorer.

Alle motorer får nemlig et nytt elektronisk styresystem. Den nye hytta gir bedre kjøling til motoren, som bidrar til å senke forbruket.

Scania topper utvalget av rekkemotorer med en ny 13 liters motor på 500 hk. De som sverger til V8 får fortsatt 730 hk som største alternativ.

Raskere girskift

De som kjøper den nye generasjonen Scania med Opticruise får oppleve en av nyhetene: Raskere girskift og nær kontinuerlig tilgang på kraft.

Årsaken er et system som bremser en aksel i girkassa som flytter girdrevene. Teknikerne kaller den for ”stubbaksel”, mens Scania selv kaller den ”sidoaxel” på svensk.

Bremsen gjør det mulig å skifte gir merkbart raskere enn med tradisjonelle synkroniseringsringer.

Overvåking og service

Scania utvider sitt system for innrapportering av bildata til et overvåkingssystem. Den enkelte bils vedlikeholdsplan blir styrt av disse dataene.

Det vil si at det er den faktiske bruken og bilens aktuelle tilstand som avgjør når den skal inn på service, ikke antall kilometer.

– Det betyr at oljeskiftintervaller kan bli helt opp til 150 000 kilometer. Forutsatt at driftsforholdene tillater det, og at man bruker vår long-life olje, sier Scania i en pressemelding.

Enklere servicebooking

Vi skal nok ikke regne med at et tippsett kan gå 150 000 kilometer på norske anlegg på én olje, for å si det sånn…

Men det blir uansett enklere for lastebileieren. I stedet for at han skal holde styr på når bilen skal inn på service, så er det Scania som holder styr på servicebehovet og booker verkstedtime når det trengs.

Første med flatt gulv

Nye Scania lanseres gjennom fem faser. Først ut med den nye hytta er R- og S-serien. Sistnevnte er størst. Med denne får Scania for første gang helt plant gulv i hytta.

I første omgang kommer den som semi-trekker med lavt chassi for langtransport. Senere kommer mer anleggsaktuelle konfigurasjoner.