Scania på Stangeland-vis

– Dumpere? Nei, vi vil ha Scania. Stangeland har fått levert tre spesialbygde Scania P450 6×6. Sjefen sjøl har bestemt hvordan de skal være.

Stangeland Maskin har kjøpt tre nye, spesiallagde lastebiler med egenskaper som tradisjonelle dumpere.

Sjefen sjøl står bak

– Olav Stangeland, som eier og leder Stangeland Maskin AS, har selv vært med å utforme lastebilene ut fra bedriftens behov, opplyser Stangeland Maskin AS i en pressemelding.

De tre Scania P450-ene har 6-hjulsdrift, og store grove dekk. Her er det singelhjul på alle aksler.

Bilene er bygget på et 41 tonns chassis, med ni tonns foraksel og to 16 tonns aksler bak. På grunn av dekkenes load index er bilene registrert for ni tonn foran 2×13 tonn bak. Egenvekt med fører er 16 375 kilo, og bilene har dermed rett under ti tonns nyttelast på offentlig vei.

– Renere med singelhjul

– Med enkle hjul, ikke tvillingmonterte dekk i boggien, blir transporten mye renere. Mengden sand og masse som normalt blir med dekkene blir mindre når man kjører fra anleggsområder og ut på offentlig vei, opplyser Stangeland Maskin.

Fra venstre Tor Helge Undheim i Norsk Scania, Olav Stangeland, Ulf Christiansen og Arild Netland i Norsk Scania. Leif Anders Skipenes i Istrail er ikke med på bildet, men har hatt en viktig rolle i utviklingen bilene.

Fra venstre Tor Helge Undheim i Norsk Scania, Olav Stangeland, Ulf Christiansen og Arild Netland i Norsk Scania. Leif Anders Skipenes i Istrail er ikke med på bildet, men har hatt en viktig rolle i utviklingen bilene.

Påbygget er spesiallaget og utviklet i et nært samarbeid mellom Leif Anders Skipenes i Istrail og Olav Stangeland.

Rask tipp

Tipphastigheten skal være like god som på en dumper. Dette takket være noe større hydraulikkpumpe, samt to midtmonterte tippsøyler til å løfte kassen.

Alle bilene har Euro 6-motorer og Allison automatkasser.

– Allison-girkassen er svært slitesterk og førervennlig, forklarer Olav Stangeland i pressemeldingen.

Erfaringer fra MAN 6×6 og 8×8

Han har store forventninger til nyinvesteringen.

– Vi har høstet erfaringer med MAN 6×6 og 8×8 som vi nå har brukt til å optimalisere de nye Scania P450, sier Stangeland.

Dette er altså lastebiler, med kapasitet og egenskaper som en dumper.

Kan kjøre på vei

– Men de har den store fordelen at de kan kjøre på veien. Det er nyttig når veier skal krysses i anleggsarbeidet vårt. Og ikke minst at lastebilene kan brukes til alle typer oppdrag. For Stangeland Maskin betyr dette en mye større utnyttelse av hver enkelt bil, og dermed mindre ståtid, sier Stangeland.

– For Scania har dette vært et spennende prosjekt, i tett samarbeid med Stangeland Maskin, forteller distriktssjef Arild Netland hos Norsk Scania AS.

Han og selskapet er stolt av resultatet, og gleder seg til å vise én av bilene på MEFA-messa på Forus den siste helgen i mai.