Overraskende praktisk

Har du opplevd å bli bedre kjent med en kar du trodde var en drittsekk? Men som viste seg å være både trivelig og skikkelig? Sånn er det med BMW X4.

Lavt sportscoupé karosseri på høyt SUV-chassi. Hele konseptet med BMW X4 oser av reinspikka ego-bil, hvis hovedkvalitet ligger på å glede føreren. Den utstråler alt annet enn praktisk nytteverdi for oss som bruker bil i jobben.

Hvor feil vi tok.

Kjøremaskin

X4 er forbasket trivelig å kjøre. Også med denne minste motoren. Vi snakker tross alt en BMW.

Men om karosseriet er lavt på rumpa, så er både baksete og bagasjerom overraskende romslig. Sistnevnte er ikke et sted du slenger inn de mest møkkete tingene, men plassen er god. Med gummimatter til å beskytte teppene kan du få med deg det meste som håndteres med håndmakt.

Få kan lage førermiljø og kjøreglede som BMW. Så også i denne. Eksemplaret vi kjørte var lastet med ekstrautstyr for 200 000, som blant annet inkluderer M sportspakke og diverse ekstra førerstøttesystemer.

HUD

Herunder et head-up-display (HUD), som projiserer en del viktig informasjon opp på frontruta. Dermed slipper føreren å senke blikket ned på instrumentene.

Du verden, hvor fort man venner seg til og setter pris på ting man aldri ante man kunne ha bruk for.

Det er med denne som med drittsekken nevnt først: Selv om du vet bedre, så gjør ikke alle andre det.

Man får faktisk mindre hjelp av andre bilister i køer og utkjørsler med en BMW enn med andre biler.

 

BMW X4 xDrive 2.0d

Motor: 2,0 l 4-syl diesel. 190 hk. Automat

Forbruk: 0,65 l/mil (blandet, iflg kjørecomputer)

Totalvekt: 2 325 kg

Nyttelast: 590

Hengervekt: 2 000 kg

Pris: Fra 601 000. Testbil 822 550, inkl ekstrautstyr.Vurdering

Komfort og utstyr 6/6

+ Alt tenkelig utstyr – og litt til.

+ SUV-oversikt med lav sittestilling

Økonomi 5/6

+ Mye ”BMW-kos” for pengene

– Minste motor reduserer annenhåndsverdi

Last og trekk 4/6

+ Romslig bagasjerom

+ 2 000 kg henger

– Lasteterskel

Framkommelighet 4/6

+ Samme chassis om X3

+ God på dårlige veier

– Ikke terrengbil

Robusthet 3/6

+ Sort skinninteriør tåler mye skitt

– Tepper krever forsiktighet

– Utvendig plast er utsatt